Настоящата 2010 г. е поредната добра година за фармацевтичния пазар в България, каза д-р Кунчо Трифонов, мениджър за България на световната маркетингова компания IMS Health, която всяка година изготвя проучване за състоянието на този пазар у нас.
Анализът беше изнесен на форум MySuccess на тема: „Добрите практики от българския бизнес в областта на фармацията“, организиран с медийното партньорство на Investor.bg.
През последните десет години е имало два етапа на интензивно нарастване – първият до 2004 г., а вторият – след 2008 г., който продължава и досега въпреки кризата.
Експертите от IMS Health очакват до края на 2010 г. стойността на българския фармацевтичен пазар да достигне 950 милиона евро и да отбележи ръст от 10 на сто.
За 2011 г. фармацевтичният пазар може да надхвърли 2 милиарда евро, каза Трифонов.
Логичният въпрос е защо расте лекарственият пазар у нас на фона на кризата във всички сектори на икономиката?
Според IMS Health отговорът се крие във все по-голямата нужда от качествено здравеопазване у нас. Това е сфера, която има потенциал за развитие и предполага растеж на фармацевтичния пазар и в следващите години, прогнозират от компанията.
Въпреки ръста на лекарствения пазар са налице фактори, които оказват негативно влияние в този сегмент през годината. Сред тях са намаленото финансиране от Министерството на здравеопазването през първото полугодие на 2010 г., липсата на свободен финансов ресурс у дистрибуторите, аптеките и НЗОК и ограничените финансови възможности на хората, заради икономическата криза.
Анализът на IMS Health дава основания да се смята, че има достатъчно предпоставки през следващите няколко години фармацевтичният пазар в България да продължава да се развива във възходяща посока.