Общо 14 български компании за включени в новото издание на класацията за 500-те най-големи бизнеси в Централна и източна Европа на Deloitte.
Класацията подрежда компании според техните приходи от продажби и проучва различни тенденции в отделните държави и сектори, за да представи картина за общата икономическа обстановка, в която бизнесите оперират в момента.
Най-високо в класацията от българските компании се нарежда Лукойл Нефтохим, който заема 47-мо място. Тя е следвана от Лукойл България, НЕК и Аурубис, съответно на 77-мо, 85-то и 139-то място.
В класацията влизат също и Мобилтел, ЧЕЗ, OMV, Метро и др.
Според най-новото издание на доклада на Deloitte данни от началото на 2010 г. показват, че в региона вече настъпва постепенно икономическо възстановяване, демонстрирано от множество ръстове в корпоративните приходи след година на значителни спадове, казват от компанията.
Тези тенденции са видни в повечето страни и сектори, въпреки че пазарните динамики на индустрии като технологии, медии и комуникации, както и автомобилостроене, показват, че от това правило има изключения.
На първо място в класацията е полската нефтена компания PKN Orlen, която радикално е променила своята рентабилност от загуба от 324 млн. евро през 2008 г. до печалба от 280 млн. през 2009 г. Тя е следвана от унгарската MOL и CEZ.
Според компанията налице са няколко фактора в подкрепа на възстановяването. Сред тях са икономическите стимули от страна на правителствата в Западна Европа и редица международни институции; действията на правителствата в региона, насочени към понижаване на дефицитите и програмите на бизнесите да оптимизират и модернизират своите дейности.
Според изпълнителния директор на Deloitte за Централна Европа Майкъл Барингтън компаниите в региона също е нуждо да потърсят своите „вродени“ предимства и да се възползват от възможностите за износ.
„Международната търговия е до голяма степен зависима от устойчивото икономическо състояние на търговските партньори извън Централна Европа – компаниите от региона нямат власт над това, но те трябва да се възползват от пълната възможност на своите предимства от по-ниски разходи за труд и себестойност на производството“, коментира той.
Сред останалите предимства на региона са сравнително по-новите производствени съоръжения в сравнение със старите фабрики на Запад, както и фактът, че банковият сектор в региона не бе засегнат толкова тежко от финансовата криза.
Общата картина на региона в периода след кризата показва, че той все още е подвластен на ситуация на значителна несигурност, но наред с това пред бизнесите се представят големи възможности за ръст. Основното предизвикателство пред компаниите в региона е да съумеят да се възползват от тези предизвикателства и по този начин да направят крехкия процес на възстановяване по-стабилен и устойчив, сочи докладът.
преди 14 години Регистрирани са в България, плащат данъци в България, 99% от персонала е български и т.н. Защо да не са български фирми?Лошото е, че нито една от тези фирми не е публична и това е една от причините за плачевното състояние на БФБ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Родни ?Български ?...хммм, интересни критерии за българско и родно ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар