IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Българите консервативни в пазаруването, импулсивните покупки са малко

Качество на предлаганите стоки и цените са основните фактори за клиентите на търговските вериги у нас

17:51 | 02.07.10 г.
Българите консервативни в пазаруването, импулсивните покупки са малко

Българските клиенти на търговските вериги са консервативни по отношение на това какво и къде пазаруват, сочат резултатите от проучване. Над 80% от покупките са планирани, а импулсивните са малък процент, сочат резултатите от проведеното за първи път у нас двугодишно проучване на поведението на крайните клиенти на веригите от Катедра „Търговия“ на Университета за национално и световно стопанство (УНСС).

Резултатите от него бяха представени от Явор Янкулов, доктор по икономика и преподавател в УНСС, по време на форума „MySuccess in Retail“ - добрите практики от българския бизнес в областта на търговията на дребно, който се проведе тази седмица в София.

64,6% от потребителите предпочитат да пазаруват от вериги супермаркети, защото те гарантират определен висок стандарт на обслужване, сочат резултатите. 70% от потребителите, взели участие в проучването, пазаруват редовно в предварително избрани, предпочитани магазини.

Изследването е проведено в София и шестте най-големи града на страната и обхваща около 1900 души.

Петте най-важни характеристики при избор на магазин според изследването са: качество на предлаганите стоки (36,8%), цените (32,5%), местоположение (31,6%), разнообразие на стоките (29,2%), възможност за самообслужване (12,5%). Водещи характеристики при избор на верига супермаркет са и асортимент, чистота и атмосфера.

„През последната година клиентите се пренасочват към нисък клас продукти, което доведе до ценова война, смъкване на маржовете и следователно по-малко инвестиции в сектора“, коментира по време на форума ситуацията в сектора Андрей Евтимов, изпълнителен директор на Mr. Bricolage.

„Наша цел е да създадем един осъзнат пазар“, обяви Асен Ненов от Асоциация „Активни потребители”. Той коментира, че през последните години се наблюдава все по-ниска потребителска култура и намалено доверие към търговците. Според асоциацията се наблюдава инерция при потребителските изисквания и липса на високи критерии. Най-честите сигнали, подавани в асоциацията, са свързани с качеството на храни, на второ място са мобилните оператори, а на трето място са банките.

Асен Ненов представи проучване, реализирано от дирекция “Здраве и защита на потребителите” към Европейската комисия. Според него 26% от потребителите са убедени, че търговецът уважава техните потребителски права. Около 30% от участниците са променили мнението си спрямо даден търговец след медийни публикации.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:50 | 31.08.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още