Развитието на значително по-песимистичен икономически сценарий от залегналия в разчетите за 2009 г. доведе до чувствително изоставане в изпълнението на разчетите по приходите
Министерски съвет одобри отчета за изпълнението на Държавния бюджет на България (ЗДБРБ) за 2009 г. и предлага на Народното събрание да го разгледа и приеме. Това съобщи пресслужбата на кабинета.
Развитието на значително по-песимистичен икономически сценарий от залегналия при изготвянето на разчетите към ЗДБРБ за 2009 г. доведе до чувствително изоставане в изпълнението на разчетите по приходите, се посочва в прессъобщението.
Оптимистичните допускания по фискалната рамка в разчетите към ЗДБРБ за 2009 г. бяха съпроводени с по-високи разходи спрямо предходната година. Неизпълнението на приходите и високият темп на усвояване на разходите през първата половина на годината оказаха натиск върху бюджетната позиция, което предполагаше незабавни мерки за нейното стабилизиране. Липсата на решителни действия за ограничаване на разходите през първите месеци на годината допълнително ограничиха възможностите за прилагане на мерки в разходите с навлизането на бюджетното изпълнение във втората половина на годината, казват управляващите. „Едва през август бяха предприети спешни мерки за стабилизиране на бюджетната позиция.“, се посочва в отчета.
Като първа стъпка в тази посока се посочва одобреният пакет мерки за ограничаване на нелихвените разходи по републиканския бюджет за 2009 г. в размер на около 1,15 млрд. лв. (1,7% от БВП). В подкрепа на фиска, освен по линия на свиване и реализиране на икономии в публичните разходи, бяха предприети и действия за повишаване на събираемостта на приходите и осигуряване на допълнителни източници на постъпления.
„Положените огромни усилия за стабилизиране на бюджетната позиция в условията на драстично свиване на приходите позволиха бюджетният дефицит на касова основа да остане на относително устойчиво от фискална гледна точка ниво, предвид на огромния натиск на кризата“, е записано в отчета.
Недостатъчно ефективният контрол и нарушаването на фискалната дисциплина през 2008 г. и първите седем месеца на 2009 г. са дали възможност да бъдат подписвани договори и анекси към тях, както и да бъдат поемани ангажименти за разходи, които не са обезпечени с финансиране при свитата фискална рамка за 2009 г., се припомня позицията на правителството спрямо бюдженото управление на предходната власт.
„Това доведе до рязко нарастване на задълженията на правителството по балансите на бюджетните разпоредители. Драстичното нарастване на задълженията и намалелите вземания се отразиха в сериозно нарастване на дефицита, оценен по използваната от Евростат методология на начислена основа. Според оценките в априлските нотификационни таблици дефицитът на България за 2009 г. на начислена основа възлиза на 3,9 на сто от БВП.“
Бюджетното салдо по консолидираната фискална програма (КФП) за 2009 г. е отрицателно в размер на 626,1 млн. лв. (0,9% от БВП), а фискалният резерв към 31.12.2009 г. е в размер на 7,67 млрд. лева.
Приходите и помощите по консолидираната фискална програма за 2009 г. са 25,04 млрд. лв., или 76,9% от програмата за годината, и представляват 37,8% от БВП.
Общата сума на данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) за 2009 г. възлиза на 20,172 млрд. лв., което представлява 78,4% от годишния разчет и 30,4% от БВП. Приходите в частта на преките данъци са 3,81 млрд. лв., или 77,1% от планираните за годината. Приходите от косвени данъци са в размер на 10,4 млрд. лв., което е 75,4% от програмата за годината.
Изпълнението спрямо разчета за годината по отделни данъци в групата е, както следва: приходите от ДДС представляват 69% от планираните със ЗДБРБ за 2009 г., приходите от акцизи - 90,2%, и приходите от мита – 56,6%.
Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др. данъци по ЗКПО) възлизат на 686,7 млн. лв., или 69,6% изпълнение на годишните разчети. Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски към 31.12.2009 г. са в размер на 5,27 млрд. лв., или с 12,2% под планираните за годината.
Неданъчните приходи са в размер на 3,54 млрд. лв., което представлява 92,8% от годишните разчети и 5,3% от БВП. Спрямо 2008 г. е налице спад с 11,5 на сто, като най-сериозно е забавянето при неданъчните постъпления по общинските бюджети, където постъпленията от продажба на земя и имущество намаляват наполовина спрямо 2008 г.
Постъпилите помощи през 2009 г. са в размер 1,3 млрд. лв. и представляват две на сто от БВП. Те са основно от авансови плащания от структурните и Кохезионния фондове на ЕС по бюджета на Националния фонд и постъпления от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за рибарство по бюджета на Разплащателната агенция към ДФ „Земеделие“.
Разходите (вкл. вноската за бюджета на ЕС) по консолидирания бюджет за 2009 г. са 38,7 на сто от БВП, а общият им размер е 25,67 млрд. лв., или 84,5 на сто от годишния разчет. От тях лихвените плащания са 520,8 млн. лв., като спрямо 2008 г. се отчита намаление с 64,3 млн. лева. Нелихвените разходи през 2009 г. са 24,4 млрд. лв., или 36,8 на сто от БВП. Вноската на България в общия бюджет на ЕС за 2009 г. е в размер на 746,2 млн. лв., или 1,1 на сто от БВП.