Щом няма възможност да си върне Крим, Украйна реши да се задоволи с парично и морално обезщетение. Украинските власти внесоха жалби в няколко международни организации и в Европейския съд по правата на човека - държат да получат от Русия над 100 млрд. долара и я заплашват с транспортни проблеми, пише Вероника Лисовская за Газета.ру., цитирана от БТА.
Украйна смята да отнесе въпроса за принадлежността на Крим и компенсиране на претърпените щети до международните организации. Това заяви във вторник, 8 юли, правосъдният министър на страната Павло Петренко на брифинг в Киев.
Жалба от Украйна е подадена например в Международната организация по гражданска авиация (ИКАО).
"Регистрирали сме 3360 случая, когато руски компании са нарушавали авиационното ни пространство, и начисляваме парични санкции - глоби, близо 1 млн. долара дневно. Към понеделник общата сума бе около 200 и няколко милиона гривни (над 16,5 млн. долара)", съобщи министърът.
За събиране на глобите е подадена според него и съответната жалба с оглед щетите да бъдат компенсирани от Русия. "Процедурата за разглеждане е следната: ИКАО констатира, че авиационното ни пространство е било прекосено незаконно, после задължава Русия да компенсира щетите", цитира думи на Петренко Интерфакс-Украйна.
Ако Русия не пожелае да изплати на Украйна обезщетение, ще бъде подадена молба за изключване на Федерацията от ИКАО.
Украйна сезира и международния морски арбитраж. Според министъра процедура, подобна на тази с жалбата до ИКАО, ще бъде открита и за кримските пристанища. С намерението да иска и вътрешен арбитраж Киев разчита Русия да плати, задето му пречи да използва пристанищата на полуострова.
"Ще поставим въпроса Русия да бъде изключена от съответната конвенция, за да не влизат техни кораби в пристанищата, също и да бъдем обезщетени", подчерта Петренко. Като цяло, обобщи министърът, Украйна започва да използва организации, "създаващи с решенията си икономически санкции срещу Русия - ИКАО, морските пристанища, световната пощенска организация".
Малко е вероятно обаче Русия да бъде санкционирана, камо ли изключена от някаква международна организация, смятат руски експерти.
Тази седмица ИКАО призна, че въздушното пространство над Крим все пак е под контрола на Украйна. Съобщи го BBC, цитирайки пресслужбата на организацията. Това обаче не означава, че тя ще разглежда искове на Украйна срещу Русия.
"Като структура на ООН ИКАО изпълнява решенията на Общото събрание, затова естествено смята, че въздушното пространство на Крим трябва да се контролира от Украйна - обяснява независимият авиационен експерт Андрей Крамаренко. „До решение на събранието в обратен смисъл всички структури на ООН ще смятат Крим за част от Украйна и тук не може да има никакво движение в едната или другата посока."
ИКАО обаче не се занимава с арбитраж, още по-малко пък с финансови спорове между държавите - прочее надали ще задължи Русия да компенсира щетите, изтъква експертът.
"Проблемът с изплащането на компенсации е твърде дискусионен, тъй като стремежът на ИКАО е да се дистанцира от всички политически въпроси", коментира Крамаренко.
Подобно е и положението с възможното изключване на Русия от Международната организация за гражданска авиация. "Като пълноправен член на международната общност Русия не може да бъде изключена от организацията - разсъждава Крамаренко. „Защото няма как да си представим, че ще изключат Русия от ООН. Случаят с ИКАО е същият, но в един отделен отрасъл."
Тъй че вероятността Русия да бъде изключена от ИКАО, в случай че откаже да плати обезщетение на Украйна, според експерта е равна на нула.
Колкото до морските организации, Украйна едва ли ще успее и тук да издейства компенсации от Русия. "Международната морска организация (ИМО) представлява международен форум - сдружение с консултантска и съвещателна цел, разискващо теми от морското корабоплаване", разказа пред "Газета" Кира Сазонова, доцент от катедра "Държава и право" в президентската Руска академия за народно стопанство и държавна служба. И поясни: ИМО може само да препоръча на чуждестранните кораби да не влизат в пристанищата на Крим, докато не бъде уреден териториалният спор между Украйна и Русия; корабите обаче сами ще решават дали да следват препоръката.
"Затова правото на международни кораби да влизат в пристанищата на Крим директно зависи от уреждането на териториалните претенции между Русия и Украйна", каза Сазонова.
По-рано този месец Украйна заяви, че смята да затвори пристанищата в Крим за международно корабоплаване. Както сочи наредба на украинското министерство на инфраструктурата, трябва да бъдат ликвидирани и пристанищните администрации.
"Решението означава, че всеки кораб, влязъл в морските пристанища на полуострова, го прави на свой собствен риск, защото собствениците на кораби и и капитаните, пренебрегнали забраната, може да срещнат сериозни проблеми (глоби и дори затвор). В Черно море вече има такива прецеденти", се казва в съобщение на ведомството.
Но руски експерти отбелязват, че този акт едва ли ще се отрази изобщо на икономиката в Крим и върху международното корабоплаване, защото Украйна не ще може да осигури неговото прилагане.
Освен посочените международни организации Украйна сезира и Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ). Павло Петренко информира, че там са внесени два иска, с които Киев настоява Русия да плати обезщетения за окупацията на Крим и подпомагането на въоръжените бунтовници в Източна Украйна. Общата сума на исканите компенсации е 180 трилиона гривни (близо 100 млрд. долара). Министърът заяви, че със сигурност ще спечели делото, тъй като ЕСПЧ вече е признал за незаконно пребиваването на руски войски в Украйна извън съответните поделения.
В средата на юни впрочем руският представител в ЕСПЧ Дмитрий Дедов съобщи, че съдът не е взел решение да разгледа жалбата на Украйна във връзка със събитията в Крим. Другият иск е внесен по повод извозването на деца от територията, където Киев провежда специална операция - украинската страна съзира тук отвличане на хора.
/БТА/