Последните проучвания сочат, че потребителите все по-често отделят внимание не на един, а на два екрана. Виждате ли и в България подобна тенденция и доколко таблетите са разпространени сред потребителите в страната?
Нашият пазар е много консервативен. В България тази тенденция напредва бавно, защото потребителят няма възможностите на средния европейски потребител. Тенденцията е именно в навлизането на таблетите като евентуален втори екран. Тук това се случва по-скоро за сметка на друго. Купувайки таблет, хората се опитват да решат някои от своите нужди, а през това време не купуват компютър. В момента расте пазарът на таблети, но пък изяжда пазара на компютрите. Естествено е този процес да се видоизмени и да последва тенденцията, която виждаме в момента в Европа. Очакваме пазарът на таблети още повече да порасне и таблетът да започне да се ползва като второ устройство. Надяваме се това да се случи в рамките на следващите две години.
Смятате ли, че традиционният компютър ще се отиде завинаги?
Не смятам, че традиционния компютър би си отишъл, защото той е незаменим от гледна точка на създаване на съдържание. Новите мобилни устройства са идеални за четене на текст, за гледане на видео, за сърфиране в интернет, но набирането на съдържание е много трудно на тях. Затова смятаме, че компютрите ще останат много сериозен бизнес. Те няма да са традиционните декстопи. По-скоро мобилните компютри ще се видоизменят. Ще има една много сериозна база от клиенти, които не би избягала от компютрите.
По последни данни на БНП Париба Лични Финанси лаптопите, смартфоните и таблетите са сред шестте най-търсени стоки на кредит в България. Смятате ли, че тази тенденция ще се запази през следващите години и защо?
Да. Тези устройства заемат дадена част от бюджета на хората. Със сигурност желанието на всички е тази част от бюджета да се увеличава, защото именно те ни дават нови възможности. Всъщност не са толкова аксесоар, а по-скоро средство за постигане на някакви резултати. Определено запазването и ръстът на процента такива разходи на домакинства за подобни стоки и услуги е ползотворен за цялостната икономика на държавата. Надяваме се той да не спада, тъй като това движи прогреса и личното развитие на хората.
Като цяло какви са очакванията Ви за пазара на компютри и на мобилни устройства през 2014 г.?
Пазарът на компютри е доста по-предвидим. След спада, който имахме през 2012 – 2013 г., не очакваме да има по-голям срив, защото просто няма накъде. Всички държавни учреждения са с много стари устройства, за които се очаква да бъдат подменени. Идва времето, в което системата ще пристъпи към ново развитие. От друга страна през изминалата година самите потребители опитаха да си купят таблет, но да не си вземат компютър, и разбраха, че на мобилното устройство няма как да вършат същата работа. Не би трябвало пазарът да спада. Възможно е да се реализира малък ръст от порядъка на 4-5%, но дотам.
Пазарът на таблетите в момента е на ниво около 200 000 продадени устройства годишно. Смятаме, че ще достигне нива от 300 000 устройства, отбелязвайки голям ръст. Относно пазара на смартфоните мога да кажа, че се очаква да продължи големия ръст, защото има голяма база от стари устройства, които не са смартфони. Самите телекоми, които движат процесите в този бизнес, налагат стандарти с използване на интернет, изискващи преминаването към смартфони. Очакванията ни са, че пазарът на смартфони също ще порасне до нива от около 600-700 000 бройки годишно. Интересното при него ще е, че ние ще сме новият играч там и ще дадем сериозна заявка.