IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Кадиев: Хубаво, но и глупаво е София да получава обратно 50% от данъците си

Ако Столична община придобие пълен контрол над Общинска банка, предвиждам приватизация, казва кандидатът за кмет от БСП

10:14 | 04.11.09 г.
Георги Кадиев. Снимка: Личен архив
Георги Кадиев. Снимка: Личен архив

На 15 ноември предстоят частични местни избори в София. За да представи своите управленски идеи, потърсихме Георги Кадиев, един от основните претенденти за поста кмет на Столичната община. Той е кандидатът за кмет на столицата издигнат от БСП.

Г-н Кадиев е роден през 1966 в Бургас. Завършил е магистратура международни отношения в Московския Държавен Институт със специализация Виетнам, Лаос, Камбоджа. Има магистърска степен по дипломатически науки и международни отношения към Leicester University, Великобритания и магистърска степен по публична администрация към Kennedy School of Government, Харвард. Владее английски, немски, руски, полски и виетнамски.

Професионална си кариера започва като репортер във в-к „24 Часа” през 1992. От 1996 до 1998 е директор на Internet Securities, България. През 1999 работи в Harvard Institute of International Development, а от 2000 до 2004 е изпълнителен директор Анализи Европа, Азия и Африка и член на борда на директорите в Internet Securities Inc., Euromoney Holdings plc. През 2005-2007 е заместник-министър на финансите, от 2007 до сега е общински съветник в СОС. Между 01.2009 и 10.2009 е председател на съвета на директорите на Топлофикация София ЕАД.

- Г-н Кадиев, кои са трите най-важни неща, които ще се случат в София през следващите две години, ако Вие станете кмет?

Основните проблеми ги разделям в три групи. На първо място - транспорт, включително паркиранията, градският транспорт, системата за отпушване на движението по улиците, метрото. Другият основен проблем е чистотата, като в него включвам и кучетата, окосяването на зелените площи и поддръжката на парковете, Витоша и междублоковите пространства, концесията за чистотата и изграждането на завода за боклук. И третата тема е свободното време, за да може София да престане да бъде този скучен град, който е в момента, и хората наистина да изпитат удоволствие от това, излизайки вечер да отидат на място, където им е приятно. Особено ако имат малки деца, както аз имам, и се чудя къде да ги закарам в събота и неделя.

Това са много теми събрани в една, но проблемите на София са толкова много, че ми е трудно три конкретни проблема да ги извадя пред всички останали. За да стане хубав, градът трябва да има комплексни решения, които са във всички посоки.

Не само света и не само България, но и Столична община е в сериозна финансова криза. Тя си е в момента един обран бостан отвсякъде, поради простата причинна, че има ниска събираемост на данъци. За това има много причини. За тази година, най-вероятно ако нещата се движат по начина, по който са се движели първите девет месеца, 180 млн. лв няма да бъдат събрани от данъци и такси. От тях най-голямата част, около 100 млн. лева, е данък при възмездно придобиване на имущество, т.е. от сделки с недвижими имоти. Друго голямо перо, което няма да бъде събрано, е около 13 млн. лв. от такса битови отпадъци и 17 млн. лв. от такса технически услуги и такса административни услуги. Освен това има няколко общински предприятия, които поради липса на пари у тях самите, отлагат плащания и ги избутват за 2010 г. Столичен автотранспорт има примерно 40 млн. лв стари задължения, от които най-голямото перо е към Лукойл.

Следващият кмет ще влезе в управлението на столицата с една сума на задължения от порядъка на 100 млн. лв, по моя оценка, които ще висят на неговия гръб през 2010 г, вместо да се изплатят сега през 2009. В тази ситуация на икономическа криза, спадащ БВП на държавата, увеличаваща се безработица и стари задължения, следващият кмет трябва да направи бюджет. Той няма да има много време да мисли по него, защото създаването му трябва да е факт до 10 февруари, а до края на януари трябва да е готова наредбата за местни данъци и такси, което означава, че буквално тези два месеца след изборите - декември и януари са двата месеца, които определят 2010.

- Какви промени ще направите за да увеличите приходите на общината?

Три са средства за попълване на бюджета. На първо място затягане на контрола за корупционнните практики. В момента от парите на столичани се краде във всички възможни посоки, който може и колкото може – от ремонта на училищата, от строежа на детските градини, от слагането на сигнална маркировка, от слагането на антипаркинг колчета по улиците, от разпределението на автобусните линии, от ремонта на общинските пазари, от доставката на ремонтни части за общинските дружества. За всичко това има конкретни случаи. Затова трябва да има кмет, който да си е на мястото и да обръща внимание на тези неща.

Мисля, че по отношение на данъците бих предложил намаление на данък сгради поради простата причина, че 2009 той беше увеличен нетно с 50% заради увеличение на данъчната основа, т.е. оценките на недвижимите имоти, което в период на криза е сериозно увеличение. За сметка на това ще предложа увеличение на данък при възмездно придобиване на имуществото, което да компенсира другото намаление. Разликата между едното и другото е, че в единия случай облагате пасивните собственици на имоти, които нищо не правят с тях, просто живеят, докато в другия случай облагате тези, които са икономически активни – купуват и продават. Знам, че не е приятно да се вдигат данъци, но все отнякъде трябва да дойдат приходи.

Ще въведа няколко основни правила и лицензи от типа лиценз за продаване на стоки в найлонови торбички в магазините. Ако магазинът иска да ползва найлонови торбички, той ще плаща лиценз на общината, който ще бъде умишлено много висок, за да могат те да преминат на хартиени торбички. Целта е не да се вземат повече пари, а защото искам от екологична гледна точка да се мине на хартиени торбички. По отношение на такса битови отпадъци искам да започнем да преминаваме към по-справедливо изчисляване на таксата. Не въз основата на квадратурата на апартамента, а в идеалния случай въз основа на количествата смет, които се изхвърлят. Първата стъпка, вероятно ще бъде преминаване на изчисляване на такса смет на глава живеещи в съответното жилище, което е все пак по-справедливо от сега.

Освен това бих искал да се въведе диференциация на различните данъчни преференции, които се предлагат. Там се минава през закон за местни данъци и такси и ще ми трябва помощта и на правителството и на парламента. Да речем по отношение на данък сгради в момента в закона за местни данъци и такси е записано, че дължимият данък за основно жилище има отстъпка от 50% и тя е точно 50% независимо от вашия социален статус, независимо дали основното жилище е 50 кв. м, или 350 кв. м. Аз бих искал да запишем, че отстъпката ще бъде до 50%, не точно 50%, като всяка община, познавайки хората, които живеят в нея, познавайки икономическото им състояние, познавайки състоянието на имотите, да може да диференцира.

Но всичко това е една част от решаване на проблема. Втората част, по-съществена всъщност, е увеличаването на контрола, за да може общината да си събира старите задължения. Факт е, че кметът на столична община може да назначава данъчна ревизия по местни данъци и такси и да се правят проверки дали данъците са платени.

- Тези промени в данъците ще увеличат ли средната данъчна тежест за софиянци?

Не, освен ако сте магазин, който продава в найлонови торби, но тогава имате избор да минавате към хартиени. Аз разбирам, че държавата е в тежко положение и трябва да чакам поне две-три години за някаква помощ нея. Въпреки обещанията на Бойко Борисов, че 50% от данъците на софиянци ще се връщат, това няма да се случи. Ще настоявам за това, но знам, че е глупаво да се случи. София, която получава в момента субсидия 23% от данъците си, ако изведнъж започне да получава 50%, тогава ще се оголи бюджетът на много останали общини. Така София ще стане като Атина - това е най-хубавият град за живеене, ще акумулира много ресурси в себе си ще започне да привлича хора от другите по-бедни общини. Накрая в София ще живеят 5 милиона, а останалата част от България ще бъде два милиона. Понеже не искам това да се случва, предпочитам ние да си свършим работата в общината, да си намерим собствени приходи, а не да разчитаме на държавата да ни връща 50%.

- Какви други приходи ще търсите? Емисия общински облигации вариант ли е за Вас?

Да, това е друга форма на приход, макар че тука трябва разрешение на Министерството на финансите и се контролира доста строго, но мисля, че може да си го позволим. Общината може да демонстрира, че генерира достатъчно приходи, за да обслужва падежите по емисиите.

И третият приход е приватизацията, дотолкова доколкото има активи, които са интересни, изключвам имотните активи, защото в масовия случай това са интересите – общинска земя, общински територия, която да се продава.

- Кои активи смятате, че може да се приватизират?

Първо искам да видя какво ще се случи с Топлофикация – София. Аз бях против, когато общината изведнъж реши да подари процентите си (58%) на държавата, защото това си е общинско дружество, извършва комунална услуга и би трябвало да си остане общинско. Факт е обаче, че Топлофикация София е с общи задължения около 330 млн. лв. към БЕХ и Булгаргаз. Ако в това състояние, тя би била върната обратно на общината, както се твърди в момента, общината трябва да фалира, защото тя няма ресурса да издържа едно предприятие с толкова задължения. Дори и да се продава, едва ли ще вземете за нея много пари и най-вероятно ще се налага да я продавате като Кремиковци едно време за един долар с единственото задължение на новия собственик да покрие старите задължения. По-добре е държавата да изчисти старите задължения, защото няма кой друг, и да я прехвърли на общината за управление. Ако иска държавата да я приватизира, тя нека я приватизира, но ако бъде върната на общината без дългове, не бих искал да се приватизира. Защото считам, че такива жизнено важни комунални услуги от типа на вода, ток, парно, чистота не би трябвало нито да се дава на концесия, нито да се приватизират.

- Какви други активи може да се приватизират? Какво ще се случи с Общинска банка?

За съжаление, там е допусната такава грешка. Въпреки че в момента Столична община има 74% приблизително, тя няма необходимият процент да взема сама решение, което значи, че зависи изцяло от миноритарния собственик - фирми около Ковачки. Проблемът е, че ние можем да продадем само нашия дял, но той има ниска стойност заради тежестта на миноритарния акционер. Едва ли не ще се окаже, че делът на миноритарния акционер ще е също толкова скъп, колкото нашия, въпреки че неговият е 26%, а нашият 74%. Ако някой предложи висока цена за нашия дял, това ще бъде именно миноритарният акционер, за да направи 100%.

Според мен единственото нещо, което може да се направи в тази ситуация, е да се седне с миноритарния акционер и да се каже: искаме да изкупим вашия дял, за каква цена ни го продавате? Ако миноритарят не иска да продава, изтегляме си целия финансов ресурс на общината и ще го влагаме в друга банка или правим друга банка и приключваме с Общинска банка. Няма смисъл да седим в едно разкрачено положение. И след след това вече, ако успеем да придобием тази собственост, вече има смисъл да се приватизира. Дали в момент на финансова криза е точният момент да приватизираш е втори въпрос. Но разликата между Топлофикация София и Общинска банка е, че едното не бих искал да го приватизирам при никакъв вариант, ако мога да си го позволя, другото бих искал да го приватизирам, независимо от всичко останало.

- Почистването на София – на концесия или със собствено предприятие?

Абсолютно задължително чрез собствено предприятие. В Столична община говорят за създаване на собствено предприятие, което в началото да прави сметосъбирането в четири или пет района . Практиката каква е в Европа – сметоизвозването е общинска дейност, понякога е дадена на частници. Сметосъбирането обаче е винаги общинска дейност, защото това е лицето на дейността. Считам, че общината задължително трябва да създаде общинско дружество, задължително да тръгне в посока сама да си прави сметосъбирането. Договорите на сегашните фирми , които правят сметоизвозване и сметосъбиране в София, изтичат юли месец 2010 и ако общината наистина иска да прави общинско дружество, тя трябва да го планира в бюджета за 2010, който трябва да е готов до 10 февруари. Т.е. пак всичко зависи от тези два месеца - декември и януари.

- Защо според Вас е необходим втори завод за отпадъци?

Защото мисля, че сегашният завод няма да има капацитета да поеме целия боклук на София. Разчетите, които аз съм гледал, показват един капацитет при него, който е приблизително равен на боклука, който София произвежда за една година. Проблемът е, че този капацитет на завода е смятан при 24-часова работа, а той има и техническо обслужване, има и периоди, в които не работи, така че напълно е възможно да не е достатъчен. Освен това София ще се разраства и ще произвежда повече боклуци. Според мен на нас наистина ще ни потрябва втори завод и е хубаво той да бъде някъде, където да обслужва не само София, защото няма да има достатъчно боклук, но и Перник и, може би, югозападна България – Благоевград и др. райони.

- Как ще изглежда увеселителният парк, който искате да се изгради в София? Изцяло общински ли ще бъде или ще се търси инвеститор?

София ленд е затворен от няколко години. Новият общ устройствен план предлага там да се направят 30-етажни офис сгради върху 60% от земята и 40% да бъде зеленина. Аз не искам офис сгради там. Бих искал общината да седне със собствениците и да преговаря дали с тях може да се направи публично-частно партньорство и да влезе общината като съсобственик, за да остане София ленд, за да има къде събота и неделя софиянци да си закарат децата.Едно място не е достатъчно, трябва да има поне още едно в другия край на София.

В няколко столици в света започват да правят bike city (велосипеднo градче), което се намира в покрайнините на града. Това е парк за спорт, където да има екстремни велопътеки и пътеки за ролери. Бих искал също в София да започнем да отделяме физически велоалеите - чрез орнаменти, които ще пречат на колите да преминават в тяхната зона. Ако може, дори да стигнем и до там да направим или околовръстна велоалея, или достатъчно дълга велоаелия, която да позволява половин ден да караш колело. Това е нещо, което ми липсва. Знам, че звучи като фантастика, но искам София да става по-хубава.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:14 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още