Част от българите все още не вярват в наказуемостта на търговията с гласове, показва проучване на института „Отворено общество“, проведено през май.
За около 6% от анкетираните купуването на гласове е нормална политическа практика и не би трябвало да се преследва от закона, посочи Георги Стойчев, изпълнителен директор на "Отворено общество" – София, цитиран от БТА.
Хората, които са склонни да вземат пари за подкрепата на определена политическа сила, са много повече от ефективните "продавачи на гласове", посочи Стойчев.
Според 26 на сто от анкетираните няма мярка, която да може да прекрати тази практика.
Проучването е показало, че 6% от изследваните са готови да получат пари, за да гласуват за определена формация, а около 20% биха взели пари, но или ще гласуват по съвест, или няма изобщо да гласуват.
13 на сто от анкетираните не са наясно дали биха взели пари, а 65 на сто са заявили, че няма да вземат пари, за да гласуват.
Резултатите от проучването показват, че има относително стабилни и трайни нагласи на хора от определени групи да продават гласа си, посочи Стойчев. Най-ефективното наказание срещу купуването на гласове може да бъде висока парична санкция, смятат 25 на сто от анкетираните. Общо 13% са на мнение, че ефективна мярка е лишаването от свобода, а други 13 на сто са за лишаването от право на глас. Около 10 процента смятат за ефективно наказание полагането на общественополезен труд.
На пресконференцията е представен видеоклип срещу търговията с гласове. На безплатната телефонна линия 0800 11 224 ще бъдат приемани сигнали за продажба на гласове, обявиха от „Прозрачност без граници“ и „Гражданска коалиция за свободен и демократичен избор“.
От двете организации казаха, че от МВР, ДАНС и прокуратурата са им предоставили лица за контакт, на които да предоставят конкретни сигнали за продажба на гласове.
Председателят на УС на „Прозрачност без граници“ Огнян Минчев посочи, че партия „Нова зора“, РЗС и до голяма степен БСП ще имат проблеми да вкарат кампаниите си в разрешените 1 млн. лв.
Катя Христова от "Прозрачност без граница" каза, че към днешна дата не твърдят, че някой превишава бюджета, и допълни, че в кампаниите на тези политически сили има някои практики, будещи съмнения.
От организацията са си поставили за цел да проследят доколко финансирането на предизборните кампании отговаря на заложените в закона норми и доколко е прозрачно.
Като съмнителни практики Христова посочи големия брой външна реклама на партия "Ред, законност и справедливост". Този вид реклама при РЗС многократно надвишава същото перо при други партии. Като пример Христова посочи, че само по магистрала "Тракия" в двете посоки билбордовете са 47.
Сред нарушенията от организацията посочиха и липсата на предупреждение, че купуването на гласове е престъпление на плакатите на "Лидер" и движение "Напред", разлепяни през първата седмица от предизборната кампания.
Според Огнян Минчев кампанията, която в момента тече, не удовлетворява изискванията за кампания за Европейски парламент - няма сериозен дебат по европейските проблеми и почти изцяло доминира негативната пропаганда.
Минчев посочи, че тя цели създаване на отблъскващи ориентации срещу опонентите, но ще постигане обратния на очаквания ефект - отказ на хората да гласуват. Това води до непредставителност и победа на твърдите партийни ядра, допълни той.
За първи път на кампания сме свидетели на изтегляне на много преди началото на официалната кампания на тиражиране на предизборни материали - това са случаите с БСП и партия "Нова зора", каза социологът Антоний Гълъбов. По думите му това е организиран опит за изтегляне на основна част от разходите по една кампания преди наблюдавания период, за да може средствата, изразходвани за това, да излязат извън контрола на Сметната палата.