Промени в конституцията, целящи провеждането в един ден на избори за Народно събрание, за органи на местното самоуправление и за депутати в Европейския парламент, в случаите, когато мандатите им изтичат в период до три месеца, обсъждат днес на първо четене депутатите.
Предлаганата промяна, според вносителите на законопроекта от НДСВ, води до икономия на средства от държавния бюджет. Освен това, според тях, тя ще доведе и до по-висока избирателна активност, а оттам - до по-широка представителност в съответните органи.
Друг параграф от предложението за промени в Конституцията урежда хипотезата на провеждане на избори на една и съща дата, преди да е изтекъл мандата на Народното събрание. В този случай се предвижда мандатът на новоизбрания парламент да започне да тече от първото му заседание, а не от датата на избора.
С проектозакона се разширяват хипотезите на предсрочно прекратяване на мандата на народен представител. Настоящият текст предвижда предсрочно прекратяване на мандата, когато депутатът е в невъзможност да упражнява правомощията си, защото изтърпява наказание „лишаване от свобода”.
В проекта се предлага да се измести акцентът - не фактическа невъзможност да се упражняват правомощията, а моралната несъвместимост народен представител да е осъден за умишлено престъпление и същевременно да е
представител на народа. Предлаганата уредба обхваща и частния случай на „купуване на гласове“ на избиратели. Промяната води до прекратяване на мандата на депутата, независимо от вида на наложеното наказание.
Предложението за промяна в Основния закон на страната включва и отпадането на изречението от Конституцията, което обявява за недействително обвързването на народния представител със задължителния мандат. Това се отнася за случаи, когато депутат - избран като кандидат на една политическа сила, след влизането си в парламента се обявява за независим или смени парламентарната си група, което според вносителите води до подмяна на вота на избирателя и затова трябва да отпадне като възможност.
През лятото на тази година изтича мандатът на депутатите както от българското Народно събрание, така и на евродепутатите. Промени в Конституцията се приемат на три четения (за всички останали закони - на две) с квалифицирано мнозинство от две трети от депутатите (за останалите закони е се изисква обикновено мнозинство).