Одобреният от Съвета на управляващата коалиция БСП, НДСВ и ДПС и политическите ръководства на трите партии проект на бюджет за 2009 г. предвижда 19,7% ръст на приходите за следващата година до 32,56 млрд. лв. В четвъртък той ще бъде разгледан на заседание на Министерския съвет.
Основни инструменти за поддържането на устойчивост на макроикономическите показатели са максимално ниво на консолидираните разходи до 40 на сто от БВП и положително салдо по консолидираната фискална програма не по-малко от 3 на сто от БВП. Прогнозираният икономически растеж е 4,7%. Очакваните преки чуждестранни инвестиции са около 5,3 млрд. евро. Предвидената инфлация в края на годината е 5,4%, а средната за периода – 6,7 на сто.
Основните принципи, от които се изхожда при формулиране на мерките за противодействие на световната криза са:
- запазване на финансова и банкова стабилност с цел стимулиране на икономиката и поддържане на инвестиционна активност, както и създаването на буфери за смекчаване на последиците върху реалния сектор;
- по-активна икономическа политика на държавата, насочена към максимално запазване гъвкавостта на икономиката.
Съветът на управляващата коалиция обсъди пакет от мерки, целящи стимулиране на икономиката и поддържане на инвестиционна активност, както и редица буфери за смекчаване на вероятните последици от финансовата криза върху реалния сектор. Предвижда се възможност за осигуряване на достъп до кредитен ресурс на малкия и средния бизнес, посредством увеличаване на капитала на „Българската банка за развитие”, чрез Фонда за капиталови инвестиции и Национален гаранционен фонд. На следващото заседание на Министерския съвет министърът на финансите Пламен Орешарски ще внесе предложение за увеличаване на капитала й със 100 млн. лв., като през следващата година се предвижда ново увеличение.
За подобряване на експортните възможности на българския бизнес се предвижда увеличаване на кредитния лимит на Българската агенция за експортно застраховане.
През 2009 г. пенсиите ще бъдат увеличени на две стъпки: от 1 април и от 1 юли на база извършеното осъвременяване от 1 юли 2008 г. с 10.35 на сто и преизчислението от 1 октомври т. г. на всички пенсии за трудова дейност.
От 1 април се предвижда преизчисление на пенсиите чрез увеличаване на тежестта на всяка година осигурителен стаж в пенсионната формула от 1 на 1.1 на сто. Максималният размер на пенсията от 1 април 2009 г. се повишава от 490 лв. през 2008 г. на 700 лв. през 2009 г. Минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст от 1 април 2009 г. ще нарасне от 113.49 лв. на 124.84 лв.
От 1 юли 2009 г. предвиденото увеличение на пенсиите е 9.7 на сто. Минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст от 1 юли ще нарасне от 124.84 лв. на 136.95 лв.
Бюджетните заплати ще се повишат с 10 на сто от 1 юли. Минималната работна заплата ще се увеличи от 220 лв. на 240 лв.
През 2009 г. детските надбавки ще се увеличат от 25 лв. на 35 лв.
През 2009 г. не се предвижда промяна на политиката в областта на прякото данъчно облагане.
Основните промени в осигурителната политика са свързани с осигурителната тежест за фонд „Пенсии” и увеличаване размера на здравноосигурителната вноска от 6% на 8%. От 1 януари 2009 г. държавата ще се включи като трета страна в разпределението на осигурителната тежест за фонд „Пенсии” (по схемата 8:10:12, при която работникът участва с 8%, работодателят с 10%, а държавата с 12%). При сега действащата осигурителна тежест за фонд „Пенсии” се отделят 22 процентни пункта, разпределени в съотношение 60:40 между работодател и работник. При новата система съвкупно работник и работодател ще плащат 18 процентни пункта, което означава, че се намалява осигуровката с 4 процентни пункта. Два от тези процентни пункта ще компенсират увеличаването на здравно-осигурителната вноска. Нетният ефект ще бъде намаляване на осигурителната тежест с 2 процентни пункта за работодателя. Вноската за Фонда „Гарантирани вземания на работниците и служителите”, плащана от работодателя, ще бъде намалена от 0.5 на сто на 0,1%.
Размерът на максималния месечен осигурителен доход се запазва. Както и т. г. той ще бъде 2000 лв. Минималният ще бъде увеличен от 240 лв. на 260 лв.
Очакваните приходи през 2009 г. са 32,56 млрд. лв. или 44,3% от БВП. Това е с 19,7 на сто повече от т. г.
Разходите по консолидираната фискална програма са 29,43 млрд. лв. или 40% от БВП. Те нарастват с 19,1 на сто спрямо 2008 г.
-за социално осигуряване, подпомагане и грижи – 12,5% от БВП;
- за здравеопазване – 4,2% от БВП, което е с 480 млн. лв. повече от т. г.;
- за образование – 4,1% от БВП, което е ръст от 400 млн. лв. спрямо 2008 г.;
- за наука – 0,5% от БВП
- за отбрана и сигурност – 4,8% от БВП.
Средствата за социално осигуряване и грижи на консолидирана основа са с 20,2% повече спрямо т. г. Средствата са съобразени с необходимостта от засилване на социалната закрила при по-добра насоченост на помощите и обезщетенията към действително нуждаещите се, заявяват от тройната коалиция.
Бюджет 2009 предвижда по-висок размер и на разходите за образование и здравеопазване. Очакваните резултати в сферата на средното образование са свързани с утвърждаване системата на делегираните бюджети в системата на средното образование, засилване на фокуса върху резултатите в средното образование и увеличаване на стимулите за ефективно преструктуриране на разходите с цел създаване на предпоставки за изпреварващо нарастване на възнагражденията на преподавателите. Усилията във висшето образование са насочени към разширяване на достъпа и стимулиране на конкуренцията и насърчаване на научната дейност във висшите училища.
През 2009 г. капиталовите разходи по консолидираната фискална програма са 5,19 млрд. лв., което е ръст от 20,9 на сто спрямо т. г. Освен това се предвижда реализирането на допълнителна инвестиционна програма със средства от предвидения резерв за фискална устойчивост в размер до 400 млн. лв.