Националното сдружение на общините (НСОРБ) предложи промени в постановлението на Министерския съвет за определяне на реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативните програми, съфинансирани от Структурните фондове и Кохезионния фонд на ЕС, и по програма ФАР, става ясно от съобщение в интернет страницата на НСОРБ.
Сдружението е обобщило постъпилите от общините предложения за промени в посоченото постановление и ги е предоставило на работната група, която подготвя промените. През следващата седмица предстои отстояване на тези предложения.
Едно от предложенията на НСОРБ е да се добави нова точка “минимален и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ по отделните проекти за всяка схема”. От сдружението обосновават предложението си с това, че, ако знаят в началото на годината размерите на безвъзмездната помощ, ще могат да започнат проектиране на обектите много преди публикуване на поканата за набиране на проекти.
От Националното сдружение на общините посочват, че в момента в постановлението няма регламентиран срок за назначаване на оценителни комисии. Това дава възможност на управляващите органи да отлагат свикването на комисиите в неопределен срок след края на процедурата по приемане на проекти и според НСОРБ поражда съмнения за субективизъм при подбора на членове на оценителните комисии. Ето защо от сдружението предлагат оценителните комисии да се назначават в деня след изтичане на срока за подаване на офертите.
Относно оценяването от НСОРБ смятат още, че в момента постановлението не дава яснота за протичането на самия оценителен процес и оценителният орган е колективно безотговорен. Затова предлагат да се възприеме подходът за оценка на проекти, който се прилага по директните програми на ЕК - всеки проект се оценява независимо от двама оценители. Ако има повече от 20% разлика в оценките, се назначава супервизия от трети оценител. Ако даден оценител покаже отклонение при повече от две оценки, се изключва от списъка на оценителите.
От сдружението предлагат и промени в насоките за кандидатстване. Относно доказването на необходимия административен, финансов и технически капацитет за изпълнение на проектите предложението им е да отпадне изискването за прилагане на счетоводен баланс и отчет за приходите и разходите на общините за последната финансова година в цялост, тъй като всеки управляващ орган може да получава служебно актуална информация за финансовото състояние на общините от Дирекция “Финанси на общините” в Министерството на финансите.