При обвързаното с производството подпомагане ЕП предлага да се запази сегашният размер от 13%. Единствената промяна е при маслиновите насаждения.
За стратегическите планове ЕП предлага те да действат от 2023 г. за петгодишен период, а не както Комисията предлага за седемгодишен период от 2021 до 2027 г. Обосновка засега няма.
Представеният днес доклад е част процедурата всеки европейски законодателен акт да бъде едновременно одобрен и от Съвета на Европейския съюз (в конкретния случай формат министри на земеделието) и от Европарламента. За да се стигне до това, всяка една от тези две институции провежда своя собствена процедура по одобрение.
В Съвета предложението на Комисията се разглежда в работни групи, ръководени от ротационната държава членка председател. Те подготвят свой документ, който трябва да бъде одобрен от Съвета на министрите.
В ЕП процедурата започва с избор на евродепутат, член на Комисията по земеделие. Той се нарича докладчик и неговата роля е на база проведените дискусии да обособи мнението на евродепутатите в единен документ, наречен доклад. Той трябва да бъде гласуван в пленарно заседание.
По правилата на ЕП, ако докладът бъде одобрен преди неговото разпускане през март 2019 г., то следващият парламент трябва да се съобрази с доклада. Ако това не се случи, следващият парламент няма да бъде длъжен да се съобрази с предложенията в доклада, припомня Институтът за агростратегии и иновации.