Вицепремиерът Томислав Дончев призова строителния бранш да прояви активност в проекти, свързани с енергийната ефективност и с водния сектор, предаде БТА. Той участва в конференция "Предизвикателствата пред кохезионната политика 2014 - 2020. Гъвкав европейски бюджет и финансови инструменти в подкрепа на строителния сектор".
В своето приветствие той посочи, че добрият строител не се интересува от произхода на финансирането, той строи, има за цел да постигне максимално качество на възможно най-добра цена.
"Търсете нови форми на партньорство - с финансови институции, консултанти, работете с държава да намерим къде са тези сфери и проекти, което ще ни помогне да събудим "спящите" пари", призова Дончев и отбеляза, че България разполага с повече пари, отколкото с добри проекти.
Вицепремиерът посочи, че е важно да се комбинира грантовото финансиране с инструментите за финансов инженеринг. "Рециклирането" на средства е важно, но то трябва да има посока - да има социален и икономически ефект, каза още той.
По време на форума министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков посочи, че след 2020 г. ще се говори за "рециклирани" пари, които се ползват повече от веднъж и са по-ефективни от отпусната безвъзмездна помощ.
"Колкото по-бързо се научим да се възползваме от тях, по-бързо ще се адаптираме към новите условия", допълни той и отбеляза, че по сегашната ОПРР за финансови инструменти са предвидени 370 млн. лева в трите фонда за градско развитие, които трябва да започнат работа в края на тази година, като средствата са за проекти на общините и на бизнеса.
Предлаганото нисколихвено кредитиране ще даде възможност на градовете да станат икономически по-развити и социално по-привлекателни, каза още министърът.
България ще продължава да генерира атрактивни проекти за инвестиции и заради географското си положение, смята министърът на транспорта Ивайло Московски. Като цяло инфраструктурата има огромен потенциал и трябва да се изгради в съответния вид и качество, а строителният бранш може да разчита на този потенциал за реализиране на своите възможности, каза той.
Проектите трябва да са с максимално висока добавена стойност, изтъкна още транспортният министър и посочи, че това трябва да е основна цел, а България има шанс и потенциал за това.Той напомни, че през страната ни минават пет еврокоридора и това е голям потенциал за България.
Проектите се финансират по ресорната оперативна програма, от тази година и чрез финансовия инструмент "Свързана Европа", има потенциал за финансиране и по Плана "Юнкер" за определени проекти, структурирани на пазарен принцип, напомни Ивайло Московски. Възможността за инвестициите в транспорта ще бъде променена и с въвеждането на тол системата, отбеляза той.
Искра Михайлова, председател на Комисията по регионално развитие към Европейския парламент посочи на форума, че на фона на предизвикателствата пред европейския проект е необходимо да бъдат мобилизирани допълнителни инвестиции от частни и публични източници.
"Научихме се да разчитаме на бюджета на ЕС като подкрепа за регионите и конкурентоспособността на икономиката ни, но сега предизвикателствата са по-различни и затова говорим за гъвкав бюджет и модернизация на кохезионната политика", изтъкна Михайлова и отбеляза нуждата от това да се търси допълняемост между структурните фондове, Фонда за стратегически инвестиции и възможностите за финансови инструменти.
Лиляна Павлова, министър за българското председателство на Съвета на ЕС, посочи, че Кохезионната политика трябва да продължи, но в комбинация с другите финансови инструменти. Тя отново напомни за приоритетите на българското председателство.
Столичният кмет Йорданка Фандъкова каза, че за предишния програмен период са осъществени с евросредства проекти за 3 млрд. лева, като 450 млн. евро са за метрото. Утре започва същинското строителство на нови 3,8 километра метролинии и четири метростанции с буферен парк и интермодална връзка с жп линията София - Перник от участъка, който свързва районите "Красно село" с "Овча купел" и "Горна баня".
Продължава строителството и на останалите осем километра, започнати миналата година и през 2019 г. се очаква да бъдат завършени общо 12 километра, посочи тя.
преди 7 години Тези не разбраха, че не става дума за липса на добри проекти нито на пари.Проблемът е в политическия риск. Решаваш и инвестираш при днешните условия, а утре, като завършиш проекта, управляващите променят правилата на играта. Последно предадоха строителите по саниране. Те им одобряваха документацията и им вземаха under cover money, сега сторителите се оказаха на мушката. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Добрият строител също се интересува да дава по малко under cover money. отговор Сигнализирай за неуместен коментар