Вече са подписани 11 договора за изграждане на ВиК инфраструктура по оперативна програма „Околна среда“ 2014 – 2020. Това каза пред БНТ министърът на околната среда и водите Ивелина Василева.
От тези договори осем са договорите с общини, които не успяха да приключат проектите си в миналия програмен период (2007 – 2013 г.) и те бяха фазирани (прехвърлени за изпълнение в периода 2014 – 2020 г. - бел. ред.).
Тя коментира, че фазираните проекти трябва да бъдат "наблюдавани изкъсо", защото започнаха трудно и бяха забавени, например във Враца, Видин, Ямбол и Банско. Те трябва да бъдат приключени успешно. Ако това не стане, общините не само ще бъдат санкционирани, но и ще връщат парите за първата фаза.
Предоставени са възможности на общините да кандидатстват за близо 45% от общия бюджет на новата програма, каза още министърът.
Тя посочи, че днес ще бъде подписан договорът за водния цикъл Плевен – Долна Митрополия, който също ще бъде финансиран от оперативната програма.
Ивелина Василева отрече договори да се сключват само с общини, където кметовете са от ГЕРБ. Тя припомни, че бяха подписани договорите за водния цикъл на Добрич, където загубите на вода стигат 85%, и на Асеновград.
75 проекта са реализирани на територията на общини по програма „Околна среда“ 2007 – 2013 г.. Те включваха изграждане на пречиствателни станции и ВиК мрежи. Повечето проекти са комплексни. Те обслужват близо 900 хил. жители. Това са мащабни инвестиции, които дълги години не бяха правени, каза екоминистърът.
Тя каза още, че по протежението на Черноморското крайбрежие няма населено място без модерна ВиК мрежа. В страната се правят мащабни инвестиции, които би трябвало да продължат, защото тази инфраструктура е свързана със здравето на хората, допълни тя.
По темата за замърсяването на въздуха от автомобилите Василева коментира, че е удачно е да се въвеждат стимули – например освобождаването на електромобилите от такси в сините и зелените зони за паркиране на градовете, както и данъчни облекчения, които вече действат. Според нея трябва да се подобрява и комфортът на градския транспорт, който да стане по-предпочитан от автомобилите.
По ОПОС са заложени 115 млн. лв., за да реализират общините проекти за подобряване на качеството на въздуха. Работи се и по стандарт за въглищата, за да се ползват за битово отопление само такива с по-малко сяра и прах.
Програмата за саниране има своя принос, защото мерките за енергийна ефективност имат пряко отношение към подобряването на околната среда, каза министърът.
„Непрекъснато следим нивата на водните обекти, в момента нивото на реките е около средното. Трябва да сме готови за снеготопенето след обилните снеговалежи и да не се допускат щети или водата в язовирите да превиши нивото“, коментира още тя.