Решението да не се кандидатства за еврофинансиране за жп участъка Видин -Медковец е отказ от национален интерес и от европейски приоритет. Това заяви пред БНР народният представител Вили Лилков. Утре по думите му е крайният срок за кандидатстване.
Припомняме, че наскоро Националната компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) се отказа да кандидатства с жп участъка Видин - Медковец за финансиране по механизма "Свързана Европа". Транспортният министър Ивайло Московски обясни в последствие, че това е направено, тъй като модернизацията на участъка е икономически нерентабилна.
„От общо 405 млн. евро европейски средства 85% ще бъдат безвъзмездни. На такъв голям процент едва ли ще можем да се надяваме през следващите години“, коментира Вили Лилков. Той изтъкна, че по проекта е работено много дълго, повече от 12-13 години и разработките досега са стрували над 12 млн. лв.
Лилков посочи конкретни ползи от реализацията му: съкращаване на пътуването по линията Видин-София от пет на три часа, вдигане на скоростта от 70 - 80 км/ч на 160 км/ч, ръст на цените на имотите в Северозападна България и повече работни места.
Според него 2 300 автомобила дневно преминават пред Дунав мост 2. „Това трасе има стратегическо значение. Ако не започнем да го модернизираме, Гърция ще прехвърли своя жп трафик вместо през София през Македония и Сърбия. Румъния също разчита на това трасе за свързването си с Европа“, каза той. И изтъкна още, че трасето е част от деветте приоритетни коридора, които Европа настоява да се развият.
Гърция е кандидатствала за 700 млн. евро и ще достигне 250 км/ч, същите параметри ще бъдат постигнати и в Румъния, изтъкна още Лилков.
С 40% се е увеличил трафикът по Дунав мост 2, заяви Веселин Кирев от организацията Гражданската инициатива за обществен релсов транспорт. Той изтъкна, че 405 млн. евро е минималната сума, с която България може да кандидатства и проектът може да бъде разширен до Враца. Не си използваме кръстопътното положение, твърди той.
Мария Чакърова, директор на дирекция "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" в НКЖИ обясни пред БНР, че важен критерий за европроектите е икономическата им жизнеспособност.
От 2014 г. има изискване да се прави анализ на прогнозите за трафика чрез специализиран софтуер. След изготвяне на прогнозите се оказало, че количеството пътници и товари не е достатъчно да покрие големия размер на инвестициите, обясни тя.
„Никой не се е отказал от реализацията на проекта Видин – София. В момента сме избрали други проекти да кандидатстваме“, подчерта експертът.
Тя не се съгласи с цифрите, които представи Вили Лилков и каза, че всъщност не от 405 млн., а от 280 млн. евро ще бъдат безвъзмездна помощ тези 85%.
„Икономически неефективен проект няма никакъв шанс да бъде одобрен от европейските институции. Такива проекти се оставят на решението на съответното правителство“, подчерта тя.
„Решението не е политическо. Министърът беше изключително недоволен от крайния резултат, че Видин – Медковец няма да е част от пакета, с който ще кандидатстваме“, заяви още Чакърова. Сега по думите й се сблъскваме с политически коментари на експертно становище.
„Министърът не е министър само на Северозападен район и е принуден да избира онова, което е най-добро за територията на цялата страна“, подчерта представителят на НКЖИ.
Народни представители с отношение към Северозападна България ще изготвят отворено писмо до премиера и ще го поканят на сериозен разговор за проблемите региона, съобщи Вили Лилков.