Европейската комисия (ЕК) представи нови правила за трансграничната преносимост на услугите за цифрово съдържание, авторските права и цифровите договори, съобщават от институцията. Целта на предложението е да бъде опростен и разширен достъпът на потребителите до цифрово съдържание, както и да се насърчат онлайн продажбите в рамките на общността.
Предложенията са част от Регламента за трансграничната преносимост на услугите за онлайн съдържание. Те ще дадат възможност на гражданите на Европейския съюз (ЕС) да пътуват с цифрово съдържание, което са закупили или за което са се абонирали у дома - филми, спортни предавания, музика, електронни книги и игри. Понастоящем този достъп се прекъсва при пътуване в рамките на ЕС.
Очаква се трансграничната преносимост да стане реалност през 2017 г. През същата година трябва да отпаднат и таксите за роуминг в рамките на ЕС.
В областта на електронната търговия ЕК предлага правила, които да доведат до хармонизиране на договорното право на държавите членки в сферата на онлайн продажбата на стоки и предоставянето на цифрово съдържание.
Тези предложения ще дадат повече възможности, избор и права на потребителите при онлайн пазаруване от други държави-членки на ЕС. С новите правила предприятията ще могат да предоставят стоки и цифрови услуги на потребители във всички държави-членки на ЕС на базата на един и същ набор от договорни правила, което ще доведе до спестяване на разходи и достъп до нови пазари.
Освен това Комисията представя и своята визия за модерна рамка на ЕС за авторското право. През следващите шест месеца ЕК ще работи за изготвянето на законодателни предложения и политически инициативи в тази насока. Под внимание ще бъдат взети и резултатите от няколко обществени обсъждания, обещават от Брюксел.
Тези предложения са част от стратегията за създаването на единен цифров пазар, което е един от ключовите приоритети на Комисията Юнкер. Проучванията на ЕК показват, че пречките пред сектора водят до ограничаване на електронната търговия – едва 15% от европейците пазаруват онлайн в друга държава от ЕС, а едва 7% от малките и средните предприятия в общността продават зад граница.
Напълно функциониращият цифров единен пазар може да допринесе с 415 млрд. евро годишно за нашата икономика и да създаде стотици хиляди нови работни места.