Европейската комисия одобри нова програма за трансгранично сътрудничество в района на река Дунав на обща стойност 222 млн. евро. По нея ще бъдат насърчавани иновациите и предприемачеството, опазването на природните и културните ресурси в региона и подобряване на свързаността.
Основният фокус на програмата обаче ще бъде преминаването към нисковъглеродна икономика, съобщават от Комисията.
Финансирането на програмата е по две схеми на ЕС - за транснационални проекти в басейна на река Дунав ЕС ще инвестира над 202 милиона евро от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР,) и 19,8 милиона евро от Инструмента за предприсъединителна помощ (ИПП).
Първата покана за представяне на предложения ще бъде пусната през есента на 2015 година. Стартовата проява ще се състои на 23 и 24 септември в Будапеща, където ще бъде ситуиран и управляващият орган на транснационалната програма - Службата за национално икономическо планиране в Будапеща. Дейностите на партньорите по проекта ще бъдат съфинансирани с до 84%.
Програмата покрива региони от девет държави от ЕС - Австрия, България, Хърватия, Чехия, Унгария, Германия, Румъния, Словакия и Словения и три извън общността – Босна и Херцеговина, Сърбия и Черна гора.
След като бъде уредено финансирането от Европейския инструмент за съседство (ЕИС), Молдова и Украйна също ще отговарят на условията за участие в тази програма, допълват от ЕК.
Междувременно българската Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на р. Дунав“ (ИАППД) съобщи за реализирането на проекта „Подобряване на системите за навигация и топохидрографните измервания по река Дунав“, финансиран от европейските програми, но по ОП „Транспорт“ 2007-2013 година.
Изградени са девет нови автоматични станции в българската част на река Дунав, които отчитат температура на водата, скоростта на вятъра, атмосферно налягане, видимост и др. данни. Информацията е достъпна онлайн и се визуализира на електронни табла от Ново село до Силистра.
Изработени и доставени са 160 бр. плаващи светещи буйове, 980 бр. несветещи брегови знаци и 20 броя светещи фарове със система за мониторинг. Тази дейност от проекта ще подобри и модернизира системата за навигация в българския участък на реката.
До края на годината се очаква поставянето на всички брегови знаци и фарове, а броят на монтираните плаващи буйове ще се извърши спрямо навигационната обстановка.
Опорната GPS геодезична мрежа по българския бряг с изградени198 бр. нови точки с подземен център в близост до българския бряг на река Дунав е друг компонент, чрез който ще се подобри точността на измерванията.