IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Забавените инфраструктурни проекти да се спасят с фазиране, препоръча експерт

Многото промени в законодателството забавиха усвояването на евросредствата, заяви Бианка Тошева

09:30 | 09.06.15 г.
Забавените инфраструктурни проекти да се спасят с фазиране, препоръча експерт

Забавените големи инфраструктурни проекти трябва да бъдат спасени с фазиране – прехвърляне на несвършената работа от периода 2007-2013 към 2014-2020 г. Това каза пред телевизия Bulgaria On Air Бианка Тошева, експерт по усвояване на евросредствата.

Припомняме, че Европейската комисия прие преработени Насоки за приключване на оперативните програми по предишния програмен период (2007 -2013), според които средствата по тях ще могат да бъдат изразходвани до края на 2015 година. Бяха опростени и изяснени процедурите, които определят как проекти могат да бъдат "фазирани".

Бианка Тошева разясни, че първоначално Еврокомисията е искала за разделянето на даден проект да има някаква негова част, която да е функционално завършена, но сега това изискване е отпаднало. Това ще позволи да продължи работата по проектите не само на България, но и на други европейски страни, които не могат да бъдат спасени до края на годината.

Например Западната дъга на Околовръстния път на София е проект, който  вероятно ще се наложи да премине процедурата по фазиране, даде пример експертът.

Тя припомни, че към април 2015 г. България е на 22-ро място по усвояване на еврсредства и въпреки че има малък напредък в класацията си оставаме на едно от последните места в ЕС.

„След 2007 г. се учехме да боравим с финансовите инструменти на ЕС и да провеждаме адекватни политики. Многото промени в законодателството, включително в ЗОП, който пак ще се променя, както и процедурите по отчуждаване допълнително забавиха тези процеси“, заяви експертът.

„В предишния програмен период имаше много причини, довели до забавяне – например смениха се три правителства. Имаше замразяване и стопиране на проекти - например лотове на магистрала „Струма“, които в крайна сметка се реализираха. Проектите по „Хемус“ също бяха стопирани за дълги периоди от време“, заяви Ивайло Константинов, изпълнителен директор на „Юнион Ивкони“ . Така той отчете, че не само административните, а и чисто политическите решения са се отразили на проектите.

Направеното обаче не може да не бъде оценено, отбеляза Константинов. Той отчете, че реализирането на транспортните проекти оптимизира пътната инфраструктура и бизнеса в целия транспортен бранш, включително и железницата.

Бианка Тошева отбеляза, че като цяло имаме проблем заради лошото планиране и управление на риска при големите проекти. Според нея трябва да има експертна комисия, която да се занимава с управлението на риска на стратегически инфрастуктурни проекти от национално значение, за да се предотврати изкривяването в изпълнението.

В жп инфраструктурата правим нещата на парче, посочи още един проблем тя.

Вижте още във видеото:

Още видео материали можете да гледате в сайта на Bulgaria On Air

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:50 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още