Финансираните от ЕС дейности, насочени към прехвърляне на товарния превоз в Европа от сухоземните пътища към вътрешния воден транспорт, бележат бавен напредък през последните 15 години. Това се казва в доклад на Европейската сметна палата (ЕСП).
Според одиторите съфинансираните от ЕС проекти, които са част от стратегията за увеличено използване на вътрешните водни пътища, не се изпълняват ефективно.
Вътрешният воден транспорт не е реализирал увеличение спрямо алтернативния наземен транспорт, а условията за корабоплаване не са се подобрили, установил одитът.
„Един товарен плавателен съд, движещ се по река, може да замени стотици камиони по пътищата и да намали трафика, замърсяването и произшествията в рамките на целия ЕС. Прехвърлянето на товарния трафик от сухоземните пътища към мрежата от реки и канали може да бъде от полза за всички граждани на ЕС. Въпреки това, повече от десетилетие след като ЕС е обявил този свой приоритет, развитието на този вид транспорт изостава в сравнение с наземния и железопътния транспорт“, каза Илиана Иванова, член на ЕСП, отговарящ за доклада.
„За да има добри транспортни връзки в Европа и стратегия за устойчив транспорт, е необходимо ЕС да положи повече усилия за подобряване на своите водни пътища и създаване на балансирано разпределение на възможностите на наземния, железопътния и водния транспорт“, допълва тя.
Слабият ефект от финансирането на ЕС за транспорт по европейските реки и канали се дължи на факта, че не са премахнати участъците с недостатъчен капацитет по водните пътища - основна предпоставка за стратегиите на ЕС за развитие на вътрешния воден транспорт.
Участъците с недостатъчен капацитет могат да бъдат мостове, неефективни шлюзове и водни участъци, които не са достатъчно широки за обема на трафика.
Държавите членки не обръщат достатъчно внимание на вътрешните водни пътища, въпреки че Комисията ги е обявила за приоритет още през 2001 г. с цел да се прехвърли трафикът от наземните пътища към други видове транспорт, които са по-екологични. Необходимите разходи за премахване на всички участъци с недостатъчен капацитет в рамките на трансевропейската мрежа значително надвишават предвиденото финансиране от бюджета на ЕС. За да се преодолее този недостиг, е необходимо допълнително финансиране от национални или частни източници, установяват одиторите.
Те констатират още, че не съществува цялостна съгласувана стратегия между държавите членки, свързани с основните водни коридори и че стратегиите на ЕС не обръщат достатъчно внимание на поддръжката на реките.
За да се подобри ефективността на финансирането от ЕС за транспорт по вътрешните водни пътища, одиторите препоръчват държавите членки да дават приоритет на онези проекти за вътрешни водни пътища, които осигуряват най-големи и най-непосредствени ползи. И още една препоръка - Комисията да финансира проекти, които имат добре разработени планове за премахване на участъците с недостатъчен капацитет.