При изпълнението на новата оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" 2014-2020 г. трябва да бъдат изпълнени няколко европейски цели, свързани с инвестициите в научни изследвания, броя на отпадащите ученици и на висшистите. Това съобщи днес при представянето на програмата заместник-министърът на образованието и науката проф. Николай Денков, предаде БТА.
Бюджетът за новата оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" 2014-2020 г. е 1,37 млрд. лева (финансиране от ЕС и от националния бюджет), посочи той.
Проф. Денков обясни, че за първото направление на програмата "Научни изследвания и технологично развитие" са предвидени 560 млн. лева за целия програмен период, а за направлението "Образование и учене през целия живот" - 504,6 млн. лева. Третото направление е "Образователна среда за активно социално приобщаване" и за него до 2020 г. са предвидени 252 млн. лева. По програмата има и 54,7 млн. лева за техническа помощ.
При изпълнението на оперативната програма има няколко европейски цели, с които България трябва да се съобразява. На европейско ниво до 2020 г. трябва да се отделят средно по 3% от БВП за наука и научни изследвания, а за България тази цел е за 1,5% от БВП, като половината средства да са от бюджета, а другата половина - от частни инвеститори. За 2013 г. у нас само 0,64% от БВП са били отделяни за научно-изследователска дейност, посочи заместник-министърът на образованието.
Другата цел в програмата е свързана с намаляването на броя на учениците, напускащи преждевременно училище. На европейско ниво до 2020 г. тези ученици трябва да са 10%, а за България – 11%. Денков отбеляза, че сега у нас 12,5% от учениците отпадат от системата, но заради влошаващата се демографска ситуация трябва да положим изключителни усилия, за да бъде достигната целта от 11% на отпадащите ученици.
Третата цел по програмата е за висшистите и според нея до 2020 г. процентът на завършилите висше образование в ЕС между 30 и 34 години, трябва да се увеличи до 40 на сто, а за България - до 36 на сто. "Сега висшето ни образование е широко отворено за достъп. Има проблеми с качеството, връзката с икономиката, както и с реализацията на студентите", заяви Денков.
Той коментира, че преди две години почти никой не е вярвал, че оперативната програма за наука и образование ще стане факт. Преговорите с ЕК по програмата завършиха и текстът й е утвърден, уточни заместник-министърът на образованието.