IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Рискът от санкции по програма „Транспорт“ е заради обществените поръчки

Парите няма да бъдат загубени, могат да бъдат пренасочени към други проекти, заяви транспортният министър Николина Ангелкова

09:44 | 19.08.14 г.
Рискът от санкции по програма „Транспорт“ е заради обществените поръчки

Заради проблемни обществени поръчки има вероятност ЕК да санкционира България с около 24 милиона лева. Това става ясно от интервю на транспортния министър в служебния кабинет Николина Ангелкова за в. „24 часа“.

Ангелкова съобщи за този риск миналата седмица при представянето на екипа си. Сега тя уточнява, че  Изпълнителната агенция „Одит на средствата от ЕС“ е излязла с предварителен доклад, който показва, че са нужни спешни мерки, за да отговорим на направените констатации. „Тези констатации са на база проверка на пътни и жп проекти и са свързани с прилагането на Закона за обществените поръчки и контрола“, казва министърът.

Припомняме, че именно заради проблемни обществени поръчки през ноември 2013 г. Брюксел замрази и средствата по оперативна програма „Околна среда“.

Транспортният министър допълва, че дори и да ни наложат финансова корекция, парите няма да бъдат загубени и могат да бъдат пренасочени към други проекти. Голямото  предизвикателство е до края на 2015 г. да бъдат разплатени 1,5 млрд. лв., или по 100 млн. лв. на месец, за да не загубим пари.

„Започвам детайлна инспекция на всеки от рисковите жп проекти, а пътните ще проверим съвместно с колегите от регионалното министерство“, казва Ангелкова.

„В момента е разгарът на строителния сезон и следващите 2 месеца ще са решителни за цялостното изпълнение на програмата до 2015 г. Вярвам, че до края на 2014 г. няма опасност да загубим пари, тъй като до този момент сме усвоили 63% от бюджета и до края на годината трябва да разплатим само още 82 млн. лв., което е постижимо“, смята тя.

По отношение на проектите за следващия програмен период тя заявява, че един от  приоритетните обекти ще е магистрала „Хемус".

Заради дълговете на БДЖ се прави анализ на  обществените поръчки, за да се види дали разходите са оправдани. Следващата среща с кредиторите на железниците е през септември.

След анализ на  състоянието на търговските дружества ще стане ясно дали ще се сменя ръководството им, допълва транспортният министър.

По темата за електронното управление тя припомня, че до този момент в различни проекти са вложени милиони левове за е-управление. „Тези пари са инвестирани при липса на приемственост, без устойчивост на разработените проекти и без методика за оценка на напредъка. Това е и причината за неефективното усвояване на средствата и за неясните ползи от проектите“, смята Ангелкова.

Тя възнамерява с промени в Закона за електронното управление да бъде създаден държавен системен интегратор, за да може да се осигури поддръжката на вече разработените системи. Този системен интегратор ще осигурява връзката между отделните информационни системи в администрацията (които в момента не са свързани – бел. ред.)

„Подобни структури съществуват и сега, но идеята е да се създаде нова организация на тяхната дейност, така че да работят по-ефективно. Хоризонтът е до края на мандата да подготвим повечето документи за законодателна инициатива“, планира  Ангелкова.

Законът трябва да въведе този единен системен интегратор, който ще бъде държавно предприятие. То ще управлява и поддържа разработения от бизнеса софтуер.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:13 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още