В началото на лятото десетки населени места са като бойно поле: улиците са разкопани и не е ясно кога ще приключат ремонтите, съобщи bTV. Изграждането на пречиствателни станции и ВиК-мрежи се финансира с европари, които обаче се бавят. Общините са изправени на нокти, жителите им - също.
Причината е, че в края на миналата година ЕК изпрати писмо на България, в което посочи пропуски по програмата. Брюксел спря парите по нея, докато неуредиците не бъдат отстранени. Така десетки общини са поставени в патова ситуация.
Монтана е разкопана буквално на всеки ъгъл. Срещу 53 млн. лева трябва да се изградят 45 км канализация и 21 км водопроводи за питейна вода до септември. Възможно е обаче този срок да не бъде спазен, тъй като парите за проекта се бавят.
Димитровград е друга такава община. Проектът на града е за 13 млн. лева. Подменят се канализацията и водопроводите на 13 улици, изгражда се и нов колектор за дъждовни води. Градът е разкопан, а регулярните плащания спират.
Липсата на пари не спира дейността по проекта, но я забавя. За да се справи със ситуацията, кметството превежда от бюджета си 1 млн. лева на фирмата-изпълнител. И остава без нито един лев за инвестиции.
"В противен случай трябваше да спрем тотално и да оставим целия град блокиран", посочва кметът Иво Димов.
В подобна е ситуацията и Севлиево. Проектът е за 18 млн. лева, стартирал е през септември миналата година и трябва да приключи за три месеца. Общината е получила едва 35 на сто от парите по проекта. А докога фирмата-изпълнител ще издържи да работи без да получава средства, не е ясно. "Ние не можем да разполагаме с такива средства и всъщност се надяваме на много по-бързо решение", признава кметът на Севлиево Иван Иванов.
Във Враца улиците също са разкопани заради проекта за водния цикъл на града, което предизвиква от месеци недоволството на жителите. През изминалите седмици имаше и няколко инцидента, при които автомобили и дори тролейбус заседна на централен булевард в града заради пропаднал асфалт, положен некачествено. А още в началото на годината лошите пътища във Враца изкараха шофьори на протест.
През 2012 година при старта на строителството бе обявено, че това е най-големият проект в сектор "Води" на оперативна програма "Околна среда" на стойност над 136 млн. лева.
Кой е виновен?
От екоминистерството твърдят, че са отстранили пропуските по Оперативната програма "Околна среда", заради които ЕК спря средствата. Комисията критикува основно обществените поръчки. В отговор ведомството е направило финансови корекции на десетки проекти.
„Проблемът на оперативната програма е един - че не е изпълнявана ритмично през всичките 7 години, а изпълнява проектите в самия край, без никаква възможност за удължаване на сроковете за изпълнение”, е коментарът на министър Искра Михайлова, която вече е в листата на българските представители в Европейския парламент.
България вече е уведомила ЕК за поправките и е поискала транш от 145 милиона лева. Тежката дума на Европа се чака до август.
Много от кметовете се притесняват, че няма да приключат проектите в срок. Рискът е цялата сметка по тях да се плати от самите общини. Затова и те искат държавата да им даде пари.
Недоволство има и заради наложените финансови корекции по проектите. Средствата на проекта на Монтана са орязани с 5%. Кметът ще обжалва, навярно ще го последват и други.
Припомняме, че в момента общините и МОСВ са в диалог по темата за корекциите. За някои общини санкциите са изцяло отменени.