По 150 млн. лв. годишно са необходими, за да има страната модерна републиканска пътна мрежа, а не такава в окаяно състояние. Това стана ясно от изявление на министъра на регионалното развитие Десислава Терзиева по време на националния форум „Правителство-Бизнес“.
Основен приоритет на правителството е намаляването на различията между регионите, които през последните години се задълбочават, а България остава най-бедният регион в Европа, каза министърът.
Тя посочи, че Законът за регионалното развитие е налице, в момента се приемат областните стратегии за развитие. Липсват общите устройствени планове, без което едва ли може да се развие инвестиционното проектиране. Налице са обаче интегрираните планове за градско възстановяване и развитие.
"Възстановихме Съвета за децентрализация, вече имаме пътна карта с основни приоритети и мерки, които да предприемем съвместно с Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ), така че от 2015 година да стартира реално финансовата децентрализация", каза още Терзиева.
Инвестициите в инфраструктура
Започна реформата на ВиК отрасъла и до края на месеца се очаква да бъде приета окончателно водната стратегия. Тя е необходима, за да се усвояват средствата по програма „Околна среда“ и секторът да бъде управляван от водни асоциации.
Тези 28 асоциации вече са създадени, но реформата в сектора няма да стане за един ден. Поне една година ще продължи изваждането на активите на водните дружества, което е част от реформата и това ще е един сложен етап, каза регионалният министър. До края на март тя трябва да утвърди правилник за работата на асоциациите.
Правителството е заделило в бюджета 23 млн. лева, с които стартира строителството на язовирите „Пловдивци“ и „Луда Яна“, както и рехабилитацията на язовир „Студена“, към който ще бъде изградена пречиствателна станция. 20 млн. лв. са заделени за борба с безводието, допълни Терзиева.
По отношение на пътните проекти тя посочи, че магистралите и скоростните пътища остават приоритет за правителството. Започва обаче нова политика за подобряване на качеството на второкласната и третокласната пътна мрежа в страната, която е в окаяно състояние.
За да се възстанови пътната мрежа в страната, всяко правителство трябва да отделя годишно между 70 и 150 млн. лева. "Тази година за целта в инвестиционната програма на правителството успяхме да заделим 50 млн. лева", посочи министърът. (Постановление на министерския съвет за освобождаването на тази сума днес беше обнародвано в държавен вестник - бел. ред)
В момента се ремонтират близо 740 км пътна мрежа на стойност 1,4 млрд. лева. Основната ни задача през следващите месеци е да завършим големите проекти като АМ „Марица“, работата по АМ „Струма“, обходният път на Враца и първия участък от Западната дъга от Софийския околовръстен път.
Тази година ще бъдат реализирани търгове за ключови проекти по трансевропейските транспортни коридори. "Разгръщаме и програмата Транзитни пътища V – ще търсим изпълнител за рехабилитация на три отсечки от стария участък на АМ „Тракия“ и ще обявим още пет процедури с общ бюджет над 200 млн. лева", коментира още министърът.
Ускорява се изплащането на средствата по програма „Регионално развитие“ 2007 - 2013, договорени са 98% от средствата, а са разплатени 1,862 млрд. лева.
Терзиева представи новата оперативна програма „Региони в растеж“, като посочи, че 1,589 млрд. лева е предоставеният от програмата свеж финансов растеж. Ще продължат инвестициите в енергийната ефективност, за което ще бъдат заделени 20% от цялата стойност на програмата.
Терзиева съобщи още, че се търси заместник на напусналия МРР зам.-министър Добромир Симидчиев.
Какво се случва на срещата между правителството и бизнеса можете да проследите тук