В стратегическите документи много често се поставят непостижими цели, които реално не са подплатени с финансов и технически ресурс. Това заяви Христо Алексиев, заместник-генерален директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) по време на семинар, посветен на приоритетите на Оперативна програма "Транспорт" за периода 2014-2020 г.
"Реално ако прегледате проектите от 10 години назад, ние трябва вече да имаме транспортна схема, подобна на тази в Австрия. Трябва да се разсъждава по-разумно. Трябва да определим едно ниво на транспортната система, което да бъде постижимо, за което да имаме финансов и технически ресурс, за да можем да го достигнем. Мисля, че сега се разсъждава по-реално, отколкото преди. На проектно ниво бяха реализирани много стратегически грешки. По този начин ефектът е никакъв", обясни той.
Той открито заяви, че действащото законодателство в страната не е съобразено с инвестиционния процес и държавата пречи сама на себе си. В тази връзка Алексиев даде пример с решението на Конституционния съд, който постанови, че не може да се извършва строителство на територии, които не са окончателно отчуждени.
"В НКЖИ може би 50-60% от времето на експертите, които управляват проектите, е свързано с упралвение на документите. В крайна сметка това става много скъпо, като финансов ресурс", обясни подробно той.
"Мисля, че регулацията трябва да бъде законодателна и да отговаря на самия процес. Друг проблем е свързан с процедурите по контрол от страна на Европейския съюз", допълни той.
Алексиев посочи, че другите страни от ЕС по-успешно усвояват ервофондовете, защото по-бързо се справят с процедурите. "Наистина тази грешка не трябва да я допускаме през следващия програмен период", категоричен бе зам.-директрът от НКЖИ.
Той допълни, че за новия програмен период трябва да се помисли за това какво е най-нужно за развитието на транспорта в страната така, че гражданите да са доволни, а бизнесът в страната да се развива равномерно:
"Освен инфрструктура ни трябва подвижен състав, едно по-високо ниво на услугата, за да можем да достигнем крайния потребител. Трябва ни по-добра организация на железопътното движение и жп превоза, за да може да сме сигурни, че когато се пренася товар ще тръгне от точка А и ще стигне до точка Б навреме или с разлика максимум от 2-3 часа, а не 2-3 дни", допълни той.
Кои са приоритетните проетки, които ще се реализират до 2020?
Алексиев очерта и основните приоритети в развитието на железопътната транспортна мрежа в контекста новия програмен период. Той бе категоричен, че сред основните приоритети в жп сектора е завършването на рехабилитацията по цялата линия Пловдив – Бургас.
Друг приоритетен проект е изграждането на жп линията Карнобат – Синдел, която е частично изградена през годините.
По-рано миналата седмица министърът на транспорта Данаил Папазов подчерта, че важността на тази връзка ще бъде още по-голяма след реализирането на проекта за изграждане на тунел под Босфора и отсечките, които се строят в момента по програмата - Пловдив – Свиленгад – турска/гръцка граници.
За включване в новия период на оперативната програма е предложен и жп проектът Русе – Варна, с който река Дунав ще бъде свързана с пристанищата във Варна и Бургас. Предвижда се и подготовката на проекти за изграждане на интермодални терминали в двата града.
Цел на транспортното министерство е да се започне строителство и по жп направлението София – Септември. Там приоритетно ще се изгражда отсечката Септември – Елин Пелин, която е най-тежката и където в момента се губи най-много време при пътуване, уточни Алексиев.
Той посочи, че други важни проекти, които ще бъдат реализирани до 2020 г. е жп проектът Пловдив-Бургас, проектът Димитровград- Свиленград, проектът Димитровград- турска граница, Септември-Пловдив.
"За следващия програмен период отново изпадаме в ситуацията на големи проекти и ограничен финансов ресурс. Този проблем може да бъде решен единствено и само с приоритезиране. Ако ние в момента инвестираме в управлението на дадени проекти в дадено направление, през следващия и по-следващия програмен период трябва да се продължи в същото направление, по същия начин. Другото важно е да бъдат подбрани икономически ефективните проекти, както и на тези, които са технически ефективни", обясни Алексиев.