IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Какво означават за България одобрените промени в ОСП?

Категорично лошата новина за страната е намаляването на средствата по втория стълб - програмата за селските райони

09:54 | 08.07.13 г. 2
Какво означават за България одобрените промени в ОСП?

Преговорите по новата Обща селскостопанска политика на ЕС за 2014-2020 г. най-сетне приключиха след близо две години пазарлъци. Какво означава това за България анализира икономистът Николай Вълканов от Института за пазарна икономика (ИПИ).

Номинално за страната ни средствата за субсидии на площ се увеличават. След 2016 г., когато страната ни ще започне да получава пълния пакет директни плащания, в земеделските стопанства ще се вливат по предварителни оценки между 1,5 и 1,6 млрд. лв. на година.

Новият начин на разпределение на този пакет предвижда следното:

- 40% базово плащане на площ;
- 30% допълнително зелено плащане към базовата субсидия при спазване на определени изисквания (за сеитбооборот и поддържането на зелени зони);
- до 13% за подпомагане, обвързано с производството;

Новото разпределение на средства предвижда и възможности за допълнителни средства за младите фермери, за фермери в необлагодетелствани райони, за допълнително подпомагане на първите хектари в стопанствата (с цел прехвърляне на повече средства към по-малките производители) и пр.

Предвид това разпределение субсидията на хектар едва ли ще се повиши с повече от 5-7 лв/ха за тези, които разчитат на базовото и зеленото плащане. В реално изражение (т.е. изчистено от очакваната бъдеща инфлация за ЕС-28), плащането на площ през 2020 г. ще се равнява приблизително на това от 2013 г.

От това естествено ще „пострадат” основно зърнопроизводителите, но от друга страна натискът върху цената на земята и рентата ще отслабне. За сметка на това се създават условия за подпомагане на някои отрасли от животновъдството, зеленчукопроизводството и овощарството със средства от пакета за директни плащания. Това ще облекчи натиска върху държавния бюджет за тези отрасли, които към 2013 г. поглъщат над 100 млн. лв.

От подпомагането няма да могат да се възползват производителите на тютюн, маслодайна роза и лавандула, както и птицевъдите и свиневъдите. Що се отнася до тютюна, съществува възможност страната ни да нотифицира помощ за сектора от националния бюджет, която трябва постепенно да намалява до 2020 г.

Категорично лошата новина за България е намаляването с близо 20% на средствата, които ще получи по ІІ стълб, или Програма за развитие на селските райони. Може да се каже, че по тази линия европейските средства за земеделие се разпределяха малко по-смислено и ефективно на базата на конкретни проекти и постигнати резултати.

Гъвкавата селскостопанска политика може да се окаже проблем за нашата администрация

Новата ОСП дава повече възможности за „напасване” спрямо националните особености при разходването на средствата. От способността за задълбочен анализ, подробно планиране и прогнозиране на Министерство на земеделието ще зависи подборът на такива мерки, които поне донякъде да изгладят негативите от прилагането на директните плащания на площ през предходните седем години.

Администрацията за момента не е показала подобен капацитет, а и всяко усложняване на работата ѝ ще доведе до по-тромави и скъпи процедури, за чието администриране плащат данъкоплатците. Същевременно не бива да се забравя, че никоя форма на планиране не може да замени благотворната роля на свободния, несубсидиран пазар.

Финансовото подпомагане на земеделието постепенно ще намалява своята роля. Тези, които са разчитали на постоянно увеличаване на субсидиите и включването на нови сектори в подпомагането, няма да бъдат устойчиви в дългосрочен план.

България може и трябва да играе по-активна роля в определянето на бъдещите политики на ЕС като настоява за равнопоставено третиране на нови и стари членки и ограничаване до максимум на непазарни политики като ОСП.

Огромното конкурентно предимство на страната ни е, че все още не е станала напълно зависима от субсидиите в земеделието както ЕС-15 и земеделието ни би могло да се конкурира много по-добре на международните пазари без изкривяващите ефекти на селскостопанската политика на ЕС. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:37 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 0 rate down comment 0
serafima
преди 11 години
Искам да има коментари и анализи от представители на Селскостопанската акадамия. Там са последователите на истинската селскостопанска наука. Не много от вас знаят, че още през 30-те години сме били известни в света с развитата си селскостопанска наука. Днес се търсят някакви калинки от тинк-танковете на Сорос, които повтарят каквото им кажат от Запад. Искам да гледам и виждам наши учени от СА и БАН п. Повече от очевидно е, че има указание на продажните ни медии (че са такива никой не би отрекъл, и те самите) да не търсят специалисти оттам, а да търсят гениалният и всичкознаещ старши икономист Георги Ангелов, ренегати от всякакъв род като Огнян Минчев, Евгени Дайнов, Георги Ганев, Иван Кръстев, Красен Станчев (философа) и др. Докато не се откажете от тези колониални методи, тези от БАН и СА ще бъдат подценявани у нас (а България инвестира в тях средства и би следвало точно тя да иска възвращаемост) и ще работят за други страни и организации. Кой печели и кой губи?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 0 rate down comment 2
jelenski
преди 11 години
Сега Найденов и калинките му вече са вън от министерството, пък може и да стигнат парите до хората.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още