Днес, 24 октомври, неофициално ще бъде открит вторият мост над река Дунав, свързващ България и Румъния при градовете Видин и Калафат, гласи официалното съобщение на транспортното министерство. Но сигурно не е пресилено да се каже, че не една инженерна кариера е започнала и завършила с идеята за втори мост между България и Румъния.
За нов мост между двете държави се заговори още през 80-те години. Първият „Дунав мост“, свързващ Русе и Гюргево, е построен в далечната 1954 година и желанието на тогавашните управляващи е още една възможност за излаз на Запад.
Но тогава всичко остава само до идеята. Реалната необходимост от ново съоръжение, и то именно в тази част на Дунав, се усети остро в началото на 90-те години. Тогава в бившата вече Югославия се водеше война, наложено беше ембарго и бизнесът пропускаше ползи с обикаляне из пътищата.
През 1997 година е договорено строителството на втори мост, което обаче не започва. Защото Румъния настоява за друго място – на Изток, за да може да печели повече от преминаващите. Така реализацията на проекта се бави две години.
Ако погледнем назад в историята – „Дунав мост 1“ е построен за две години и половина от двете страни, с близкото сътрудничество на СССР. Или за тези две години, докато София и Букурещ договарят точното място, едва ли ще е преувеличено да пресметнем, че е можело да бъде построен един, а след това да се водят преговори за поне още един мост.
Държавните дела обаче са много по-сложни от простата логика, това е сигурно.
В крайна сметка Румъния дава неохотното си съгласие през 1999 година след натиск от ЕС, но и с уговорката, че проектите, строителството, финансирането и т.н. дейности са задължение на българската страна.
Споразумение за сътрудничество е подписано през 2000 година. Строителството обаче се бави пет години, защото България не може да намери средства. През 2005 година, след заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) най-накрая изграждането може да започне.
През годините до днес различни препятствия бавят проекта – отчуждаване на имоти, промени в проектирането и отново заплаха – част от финансирането е по програма ИСПА, а усвояването на средства е за определен период, който изтича през 2009 година.
Следват сериозни преговори и в крайна сметка България успя да постигне удължение на срока – до края на 2012 година мостът трябва да бъде завършен.
В крайна сметка съоръжението вече е построено. Цената му е 225 млн. евро, но проектът беше оскъпен с 26-27 млн. евро. По изчисления на транспортния министър Ивайло Московски между 12 и 15 години ще коства изплащането на това съоръжение, чакано близо 30 години. Годишно през него ще преминават около 100 хил. превозни средства.
Първите официално преминали ще бъдат премиерите на България и Румъния Бойко Борисов и Виктор Понта. Мостът обаче още известно време няма да може се ползва пълноценно - в Румъния се бавят разрешителните за ползване, а пътната инфраструктура у нас до Видин е в окаяно състояние.
По изчисленията на регионалния министър Лилияна Павлова ще са нужни още стотици милиони левове, за да се ремонтира пътят Благоевград - Мездра, важна част от пътната инфраструктура.
преди 12 години Как пропускате колосалната журналистическа логика: Или за тези две години, докато София и Букурещ договарят точното място, едва ли ще е преувеличено да пресметнем, че е можело да бъде построен един, а след това да се водят преговори... Това - при положение че се уточнява, че Румъния не иска да губи трфика през своя територия. Можем да го използваме и при гърците -да отварят КПП-тата, пък после ще уточняваме новите :)))))))))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Тази статия е тотално объркана, Няма да им стигнат тези стотици милиони за Благоевград - Мездра, виж за Ботевград - Мездра може и да стигнат отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години При 8333 преминали автомобила средно на месец, какъв икономически ефект се очаква за района??? Мисля си, че ако тези 225 милиона евро бяха дадени, като данъчни облекчения и държавна земя за привличането и разкриването на производствени бази от чужди а и местни инвеститори икономическия ефект би бил в пъти по-голям!!! Отново моля за мение от знаещите? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Цена от 225 милиона евро! 100К преминали автомобила на година, по 6 евро такса на автомобил това, това означава приходи от 600К евро на година! При 5% годишна лихва по заема ще са необходимо 11 милиона евро само за лихва на година!!!Дори и да няма никакви разходи за оперирането на моста и никакви лихви по заема, инвестицията ще се изплаща 375 години!!! Да ли аз смятам грешно или министъра ни говори пълни глупости? Моля за коментар от знаещите! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години Подкрепям напълно коментар 1.До сега смятах, че Инвестор е сериозна медия, но явно съм се лъгал.Просто не може да се пускат такива информации. Не може. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 12 години "Години наред България и Румъния спореха за мястото на втория мост над Дунав, който днес ще бъде открит официално"Написали сте колосална глупост!Че е официално - официално е, но не откриване, а посещение на завършената конструкция! отговор Сигнализирай за неуместен коментар