IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Запрашеността в градовете се сочи от българите като най-големият екопроблем

Екоминистерството предлага с прокарването на пътища задължително да се правят и велоалеи, съобщи министърът на околната среда Нона Караджова

15:39 | 05.06.12 г. 7
<p>
	<em>Инвестициите в подземни железници и в електротранспорт имат най-голям ефект за намаляване на вредните емисии в градовете</em> Снимка: БТА</p>

Инвестициите в подземни железници и в електротранспорт имат най-голям ефект за намаляване на вредните емисии в градовете Снимка: БТА

Силно замърсеният въздух и нерегламентираните сметища са най-големите екологични проблеми за България, сочи изследване на Института за социални изследвания и маркетинг МБМД, направено по поръчка на Министерство на околната среда.

Почти 64% от запитаните смятат, че най-острият екологичен проблем за страната е запрашеността на въздуха, като основните замърсители според анализите са автомобилите и използването на твърдо гориво за отопление през зимата. За 54% от запитаните нерегламентираните сметища остават голям проблем.

Анкетата е направена сред хиляда българи, като целта на проучването е да се види доколко екологичните проблеми засягат хората и какви мерки трябва да се предприеме и от администрацията, за да бъде повишена обществената нетърпимост срещу замърсяването.

Като припомни приложените от министерството на околната среда мерки за ограничаване на вредните емисии в тежката промишленост и топлоцентралите, екоминистър Нона Караджова съобщи, че заедно с общините ще предприемат нови действия срещу запрашеността в големите градове.

Известно е, че България заедно с още 21 европейски държави са заплашени от санкции, защото не могат да покрият евроизискванията за намаляване на запрашеността в големите градове. Екоминистерството изиска от българските общински власти да разработят програми за справяне с този проблем, които включват редица мерки, насочени срещу ограничаване на вредните емисии.

"За еврофинансирането през следващия програмен период България си поставя като приоритет да инвестира в екологичен градски транспорт, затова призоваваме общините още от сега да подготвят проекти за обновяване на тролейбусния и трамвайния си транспорт", посочи още Караджова.

От ековедомството ще предложат на министерството на регионалното развитие при одобрението на общински проекти за ремонт на улици строителите да бъдат задължени да прокарват и велоалеи. Това задължение ще се прилага вероятно след 2014 г. и ще важи само за големите градове.

Ефективен метод за намаляване на запрашеността през лятото е и редовното измиване на улиците, затова от ековедомството ще изискат от общините да осигурят средства за подобни дейности. „Заради майските дъждове през тази година запрашеността в София е намаляла три-четири пъти“, посочи Караджова. Според нея това е  показател за необходимостта от редовно почистване на улиците през лятото, така че градската среда може да стане поносима за хората.

За да се повиши екологичната култура в страната, екоминистарството замисля съвместен проект с просветното министерство, така че обученията да започнат от ранна детска възраст. Двете ведомства планират широко допитване до обществеността, което ще се проведе в края на септември, за да се реши по какъв начин да се възпитава у децата култура за опазване на природата в страната, посочи още министър Караджова.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:33 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

7
rate up comment 0 rate down comment 0
melon
преди 12 години
Вие там в министерството вижте с горите и ски пистите простотиите да не се случат...Че голяма срамота. Загрижили се за велоалеи.....Егати лицемерите:)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 0 rate down comment 0
troika
преди 12 години
Какви велоалеи, нали току-що решиха "Витошка" да е без велоалеи, отпаднали, моля ти се, ей така...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 0 rate down comment 0
aristotel
преди 12 години
А какво стана аз останах с впечатлението, че ПУШАЧИТЕ са били виновни за мръсния въздух, а се оказаха автомобилите. Бедна българийо колкото и пари да получат пак няма да оправят нещата за гражданите, защото пак ще ги откраднат и накрая пак няма да има виновни, нито пък осъдени.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 0 rate down comment 0
irish
преди 12 години
Първо трябва всеки кв. метър да е асфаллтиран, бетонниран или озеленен и едва след това миене на улиците (поне 1 път седмично ). Но *** *** от СГО с едни кучета не могат да се оправят, какво да говорим за това.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 0
RedBot
преди 12 години
Миене си требе, и яки глоби за паркиране в градинките и мърлявне от строителните фирми.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 1 rate down comment 0
hellwitch
преди 12 години
Не ми трябва изследване - в София се вижда това което дишаме - факт.Решението е ясно - метро, вело алей, изолация на големите булеварди най добре с растителност. Повече паркове особено в кварталите с ново строителство и по ниска гъстота на застрояване. Миене на улици - да но трябва да се без дупки и без зони за паркиране "в калта" иначе става безсмислено упражнение
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 0 rate down comment 0
bzm
преди 12 години
Института за социални изследвания и маркетинг МБМД,това е института на Мира Истината :)))Изследването явно е проведено около "Лъвhttp://***.investor.bg/evroproekti/264/a/zaprashenostta-v-gradovete-se-sochi-ot-bylgarite-kato-nai-golemiiat-ekoproblem-,135519/#ов мост" и Орлов мост" :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още