До две години от влизане в сила на новия Закон за управление на отпадъците при разрушаване на законни и незаконни постройки отделните строителни елементи трябва да се събират разделно, за да се осигури тяхното рециклиране и повторната им употреба.
Това гласят текстове от преходните и заключителни разпоредби на проектозакона, одобрени на днешното заседание на парламентарната комисия по околна среда.
Законът трябваше да бъде приет от парламента още в края на 2010 г., но заради оспорване на текстовете, свързани с площадките за рециклиране на отпадъците, приемането му се забави критично.
Неприлагането на евродирективите от българска стана предизвика реакция от Европейската комисия, която в края на април заведе дело срещу България със заплаха от санкции. Същите процедури бяха предприети срещу още три европейски държави.
Поради разногласия около санкциите в закона, депутатите отложиха окончателното му гласуване за следващото заседание на комисията идната седмица. Очакванията на експертите са законът да бъде приет до края на месеца или в началото на юни.
Изискването за разделното събиране на строителните отпадъци е свързано със заложените цели за задължително рециклиране на отпадъците от хартия, метали, пластмаса и др. Според тях до началото на 2016 г. България трябва оползотворява повторно 25% от подлежащите на преработка вторични суровини.
Задължението до 2018 г. е да се рециклират 40% от сметта, а до 2020 г. половината от тези отпадъци да се използват повторно.
С новия закон кметовете получават значителни правомощия по организацията на новите депа и по транспортирането на рециклирането на строителните отпадъци. Според закона те са длъжни да намерят подходящите места за извозване на разрушените сгради.
До две години общинските управи имат задължението да обособят и площадки, където гражданите да предават безвъзмездно старите си мебели и други битови отпадъци.
С приетите днес текстове се дава и шестмесечен срок, в който органите на Министерството на вътрешните работи трябва да направят регистър на площадките за извозване на старите автомобили.