Работи се по проекта за рехабилитацията на жп трасето Видин–София (включващ много изцяло нови участъци), но има проблем с трасето през град Враца. Това са коментирали днес експерти от Национална компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ), съобщиха от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Както беше съобщено преди около година, проектът е с обща индикативна стойност близо 2,5 млрд. евро. Трасето е разделено на пет участъка. Експертите от НКЖИ се надяват, че през новия програмен период след 2014 г. страната ще разполага със средства, за да започне изграждането на част от тях.
От НКЖИ обаче изтъкват, че продължава да не е решен проблемът с преминаването на линията през град Враца, тъй като местната общественост настоява железницата да минава през тунел под земята.
Националната компания обаче е изчислила, че това означава на практика оскъпяване с над 150 млн. евро. Тези средства трудно биха могли да бъдат обосновани пред Европейската комисия, а и в условията на икономическа криза страната ни не може да осигури подобно финансиране.
Обсъждани са всички налични способи за преминаване на жп линията през Враца, в това число чрез изграждането на шумозаглушителна стена, но засега не е постигнат консенсус .
През новия програмен период след 2014 г. поетапно ще стартират участъците, които са в най-напреднала фаза на подготовка. Но към момента проблемите с преминаването през Враца поставят някои неизвестни и рискове пред изпълнението на целия проект за линията Видин - София.
В момента по оперативна програма (ОП) „Транспорт” са стартирали тръжните процедури за обходните пътни отсечки на Враца и Монтана, допълват от Министерството на транспорта. Тяхното завършване се очаква да стане до края на 2014 г., а индикативната им стойност е над 74 млн. лв. В момента е в процес на подготовка и проектът за модернизация на отсечката Мездра - Ботевград, който е с дължина малко над 32 км и индикативна стойност от 166 млн. лв.