Сумата на договорените средства по оперативна програма (ОП) „Транспорт“ към днешна дата възлиза на 53% от общия бюджет на програмата или близо 2 млрд. лева. Това беше отчетено по време на редовното заседание на Комитета за наблюдение на оперативната програма, проведено днес, съобщиха от министерството на транспорта.
Реално разплатени на бенефициенти обаче са само 10% от средствата, отбеляза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски.
Висок ръст на договорените средства има по първа приоритетна ос за финансиране на железопътните проекти. Одобрените договори покриват 78% от планирания бюджет, като очакванията са до края на годината да се договори целият ресурс.
От предназначените средства за пътните проекти са договорени 39%, а от ресурса за интермодалния транспорт – 88%.
По време на заседанието бяха представени и приоритетните проекти на бенефициентите за следващия програмен период (2014-2020 г.). Национална компания “Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) определи като основен приоритет завършването на жп трасето Драгоман-София-Пловдив-Свиленград, в частта, която няма да бъде завършена до 2013 г. Паралелно с това продължава подготовката и на мащабния жп проект Видин-София.
Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) отново потвърди целта си да бъдат завършени седем магистрали и седем скоростни пътя до края на следващия програмен период.
Третият лъч на метрото вече има избран изпълнител за проектиране и най-вероятно след 2013 г. ще започне изграждането му.
Представителите на Европейската комисия поздравиха българската страна, че автомагистрала “Хемус” вече е част от общоевропейските коридори, но посъветваха получателите на субсидии внимателно да приоритизират целите си за следващия програмен период. Министър Ивайло Московски напомни, че България е единствената страна, през която преминават пет транспортни коридора, което е сериозен ангажимент, но и основание да настояваме за сериозно финансиране.
На форума бяха поканени и потенциални получатели на субсидии за следващия програмен период, след които “Холдинг БДЖ” ЕАД и Изпълнителна агенция “Морска администрация”. Те представиха предпроектните си идеи, като БДЖ отново потвърди необходимостта от европейско финансиране за обновяване на влаковите композиции.
В заседанието на Комитета за наблюдение взеха участие представители Европейската комисия и експерти от министерства и общини в страната.