Министърът на регионалното развитие е благоустройството Росен Плевнелиев е завършил Технически университет-София, специалност „Изчислителна техника“. През 1990 г. основава и управлява „Ирис Интернешънъл” АД. По-късно през годините основава и управлява още няколко компании, между които „Бизнес Парк София" EOOД, (1999 г.), „Линднер България” ООД (2001 г.), „Резиденшъл Парк София" OOД (2003 г.), Линднер Имобилен Мениджмънт” OOД (2005 г.).
С министър Росен Плевнелиев разговаряме относно пътните проекти, които предстои да бъдат реализирани през следващата година и средствата за тях, за усвояването на средствата по ОП „Регионално развитие“ и зимното почистване на пътищата.
- Министър Плевнелиев, какви са актуалните данни за договорените и усвоени средства по оперативна програма (ОП) "Регионално развитие", на която Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) е управляващ орган?
Съвсем актуалните данни са следните. Към 15 декември имаме договорени средства по оперативна програма „Регионално развитие“ в размер на 1,6 млрд. лева. Това са 52 на сто от бюджета на програмата. Този процент е над предварително заплануваното и е постижение, с което се гордеем.
Средствата, които са изплатени, са 330 млн. лева, което също е много над предварителния ни ангажимент по програмата за периода. Като дял те представляват 22% от договорените средства – един забележителен резултат. Докато към края на миналата година бяхме на последно място по усвояване на средства от Регионалния фонд на Европейския съюз, сега вече сме стигнали 18-то място и сме по-добре по този показател от страни като Швеция, Дания, Румъния, Гърция, Холандия.
По ОП „Регионално развитие“, както е известно, основните бенифициенти са общините и ще спомена най-активните общини в страната, т.е. тези, които са подали над 10 проекти по програмата. Това са Бургас, Ловеч, Перник, Белово, Поморие и Столична община. От малките общини най-голяма активност досега проявиха Костенец и Лъки, които са подали над 4 проектни предложения.
Като най-успешно работещи досега по ОП „Регионално развитие“, като имам предвид брой сключени договори, са общините Варна и Ловеч – със сключени по 7 договора, Бургас и Габрово са със сключени по 6 договора, Велико Търново, Попово, Стара Загора, Благоевград са с по 5 договора. От малките общини най-успешни са Елин Пелин и Мадан, които имат по 3 сключени договора.
Като цяло сключените договори са над 470 броя, а вече изпълнените – 71 броя, което за тази оперативна програма е много.
- Бихте ли уточнили докъде стигна реализирането на схема от ОП „Регионално развитие", касаеща държавните болници?
По тази схема от ОП „Регионално развитие“ Министерството на здравеопазването предостави рамкова инвестиционна програма. Забавиха се, но се радваме, че се справиха. Както вече самите те обявиха, средствата, които са общо 148 млн. лева, ще се използват изцяло за закупуване на апаратура за изследвания на онкологични заболявания.
Така че, важното е, че по тази схема имаме национална здравна стратегия, също и рамкова инвестиционна програма, има и концепция за преструктуриране на системата за болнична помощ. Практически одобрихме и допълнение към концепцията за преструктуриране на болничната помощ, което стана с решение на Министерски съвет от 1 септември.
МРРБ излезе с решение на управляващия орган на ОП „Регионално развитие“, с което одобрихме рамковата инвестиционна програма на Министерството на здравеопазването за държавните болници и съответно предстои да сключим рамково споразумение за 148 млн. лв., което ще стане съвсем скоро.
Освен това до 31 януари 2011 г. очакваме конкретните осем проектни фиша по инвестиционната програма на здравното министерство. Работи се ускорено и по подобна схема на финансиране и на общинските болници, като общата сумата за тях е почти същата.
Оттук нататък по линия на здравеопазването имаме три приоритета – подобряване на диагностиката на онкологичните заболявания; възможности за долекуване и продължително лечение; третият приоритет е устойчиво финансиране на здравната система.
- Какви средства за пътни проекти са заложени в Бюджет 2011 г.?
Определените средства в Бюджет 2011 г. на Министерството на регионалното развитие и благоустройството са общо 211 млн. лв. От тези средства около 110 млн. лв. ще бъдат за текущ ремонт и поддръжка, включително зимно почистване на пътищата и аварийни работи.
Други около 80 млн. лв. (от бюджетните средства от общо 211 млн. лв.) ще бъдат за инвестиции и капиталови разходи. Те ще се използват за изграждане на останалите 8 км от дясното платно на магистрала „Марица“ между км 100 и км 108 и „липсващите“ 2 км между км 112 и км 114.
Определените средства за инвестиции ще се използват и за магистрала „Хемус“ - за участъка между Белокопитово и Шумен с дължина 7 км, където искаме следващата година да стартираме работата.
Отделно от бюджетните средства МРРБ има средства за пътна инфраструктура по държавни инвестиционни заеми, които предстои да бъдат усвоени през 2011 г. Те са по програма „Транзитни пътища 5“ от Европейската инвестиционна банка и по програма със Световната банка. По тях искаме да реализираме около 200 млн. лева – конкретно изпълнени проекти на територията на страната, а списъкът на проектите сме обявили официално.
Възнамеряваме от другата година да стартираме работата и по други проекти, касаещи пътища І и ІІ клас. Изброените проекти дотук ще се изпълняват с посочените общо 411 млн. лв.
- А по ОП „Регионално развитие" каква ще е усвоената сума за пътни проекти през следващата година?
По ОП „Регионално развитие" имаме подписани договори за общо 500 млн. лв. Сега изпълняваме първите 14 лота, като някои от тях вече приключват. Надяваме се през 2011 г. около 350 млн. лв. (вкл. националното съфинасиране) по ОП „Регионално развитие“ за проекти за пътища ІІ и ІІІ клас – да изпълним и съответно усвоим, т.е. да разплатим на изпълнителите.
И така, дотук имаме сума за пътища от около 760 млн. лв. Разбира се, ще строим и магистрали. Планираме ускорено да работим по „Тракия“ и да стартираме още 7 лота.
- Кои по-точно лотове ще стартират през 2011 г. по ОП "Транспорт"?
Това са два лота на магистрала „Марица“ (общо 67 км), което е в рамките на ОП „Транспорт“. Ще стартираме и Лот 1 и Лот 4 на магистрала „Струма“. Започва работата и по 3 отсечки – Кърджали-Подкова с бюджет от около 32 млн. евро, Мездра-Ботевград с бюджет от около 80 млн. евро и Околовръстния път на София до гара Яна с бюджет от още 32 млн. евро.
Тези изброени 7 лота са на обща сума около 500 млн. евро и ще се реализират със средства по ОП „Транспорт“. Нашият план е средствата да бъдат договорени до средата на 2011 г. и практическото изпълнение на строителните работи да започне през втората половина на годината.
Така че целта ни е през 2011 г. по ОП „Транспорт“ да сме договорили общо около 60 на сто от средствата по мерки за пътища, които са общо около 1 млрд. евро. Ще припомня, че за магистрала „Тракия“ вече са договорени 250 млн. лв.
А що се отнася до изпълнението, надяваме се към края на 2011 г. да сме изпълнили (и разплатили) работи за около 200 млн. евро от тези общо 1 млрд. евро, т.е. 20 на сто от средствата за пътища по ОП „Транспорт".
- Общата сума за пътища през 2011 г. е впечатляваща.
Така е, ще обобщя - като прибавим тези 400 млн. лв. към предишните около 760 млн. лв., общата сума за пътища за следващата година достига 1,1-1,2 млрд. лева. Това, стига да се постигне, ще е абсолютен рекорд. Ща направя сравнение за яснота - по време на управлението на предишното правителство, при все че имаше бюджетни излишъци, бяха дадени максимално за пътища около 730 млн. лева за година.
А сега ние, по време на криза, благодарение на това, че ускорихме усвояването на еврофондовете, се надяваме да реализираме през годината над 1 млрд. лева.
- Зимата дойде, възможни ли са проблеми със снегопочистването на пътищата в страната?
За осигуряване на зимното почистване на пътищата имаме план „А“, план „В“ и план „С“. План „А“ важи за 22 от общо 30 обществени поръчки за цялата страна за избор на фирми за зимно поддържане на пътищата. Ще припомня, че за миналата година нямаше навреме сключени договори за снегопочистване за 70% от територията на страната. Сега стартирахме, в лицето на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ), навреме конкурсите за избор на изпълнител, като договорите са не за една година, а за четири, което мотивира повече фирми да кандидатстват.
Но при 8 от случаите има проблем, т.е. текат обжалвания и, докато няма решение на съда, не можем да сключим договори за зимно поддържане. В такъв случай АПИ минава към план „В“, състоящ се в удължаване на старите договори до март. Ако и този вариант не сработи, при план „С“ - който впрочем миналата година се приложи за над половината територия, ще се сключват т.нар. малки обществени поръчки с фирми за всяко снегопочистване.
- Министър Плевнелиев, строителният бранш ще излезе ли от кризата през 2011 г.?
Строителите първи влизат в кризата и последни излизат, същото се отнася и за сектора на недвижимите имоти и това се знае от този бранш. Това, което ме впечатлява, е, че строителните фирми запазиха качествените си служители и работници и се фокусираха върху основната си дейност, някои от тях се преструктурираха.
Наистина, като брой доста компании отпаднаха през тази година от строителния регистър – от общо 5200 преди, в момента са към 4000 броя - но според мен отпадналите са основно „случайни“ фирми. А за нашата страна и 4000 са солиден брой строителни компании, които плащат данъци и търсят своето бъдеще.
- Свършиха ли съкращенията на администрацията в МРРБ и АПИ или продължава оптимизацията на персонала?
Всъщност, в Агенция „Пътна инфраструктура“ съкратихме тази година 600 човека, т.е. 20 на сто от персонала. И съответно им платихме полагащите им се обезщетения за общо над 1 млн. лева. Освен това преди дни правителство утвърди съкращения в АПИ на още 144 човека. Но големите съкращения на администрацията приключиха.
Обаче, от друга страна, когато се налага в интерес на работата, ще назначаваме допълнителни хора. Аз обосновах и правителството одобри решението за създаване в МРРБ на нова дирекция - „Пътни проекти“, с което ще се назначат 10 нови служители.
преди 13 години Магистрали в Китай : година 1988 г - 0 км; 92г. - 574 км.; 97 г. - 3422 км; 2002г. - 19453 км. ; 07г. - 45339 км.; 2010г. - 65065 км; отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Абе , кой и откъде те изкопа, че почна така да смърдиш - ай марш веднага и не ни занимавай с дивотии тук! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години 1914, още малко и ще ревнеш отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Единственият министър, който става за нещо е Роската отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години На Околовръстното ръцете си остави отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години Kakvo mu e smeshnoto.Na 10 qnuari ste pusnat purvata "magistrala" - Lulin.sled godina i polvina ste se stiga o moreto za 3 4asa samo po magistrala. Tozi pone e edin ot malkoto deto si vurshi rabotata.Samo ste pripomnq, 4e investiciqta na Ikea stana vuzmojna pak sled pregovori sus sustiq ministur. Samo s tezi pregovori dokara na 100 mln. evro investicii prui tova 4astni. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години ти си ***. един нормален министър, дето да работи, и веднага - да плюем отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 13 години *** отговор Сигнализирай за неуместен коментар