На 25 септември официално бе обявено създаването на “Интерактив Асошиейшън България“ (IAB). Събитието бе колкото очаквано, толкова и неочаквано, за участниците в интернет бранша и поради тази причина се свързахме с Жанет Найденова - председател на асоциацията за повече подробности.
Жанет Найденова притежава над 23-годишен професионален опит в областта на ИТ и маркетинга, 8 от които – в световна FORTUNE 500 компания, достигайки позиция маркетинг директор за Европа, Африка и Близкия Изток.
Жанет Найденова е маркетинг консултант на SEED (Southeast Europe Enterprise Development) – донорска организация на IFC (International Funds Corporation) към Световната банка, спечелил наградата “Най-добър консултант за Югоизточна Европа”, ICT маркетинг експерт на Европейския съюз. През 1999 г. Найденова основава JNN Консулт ЕООД, първата маркетинг консултантска агенция, специализирана в областта на ИТ, интернет и интегрирания маркетинг. JNN Консулт е маркетинг агенцията на Gartner за България.
- Г-жо Найденова, защо точно сега се създава Интерактив Асошиейшън България? Може ли вече официално да кажем, че имаме IAB България или това е нещо като подготовка или бета версия на организацията?
Процесът на създаване на браншова организация започна още в края на миналия век, когато най-големите интернет медии се обединиха в асоциация, но поради факта, че тогава бе още рано, нямаше натрупана критична маса от бизнес, тази организация не просъществува дълго. Сега обаче ситуацията е много по-различна. Има повече бизнес, големи медии и преки участници - технологични компании, медиа-шопове, рекламни агенции, интернет маркетинг специалисти и рекламодатели, развиващ се пазар на интерактивния маркетинг.
Относно IAB България, преди близо 2 години, когато международните агенции за измервания стъпиха и на българския пазар, стартира идеята за създаване на съсловна организация, която да приеме правила и стандарти и да се развива в духа на целите и стойностите на световната организация The Interactive Advertising Bureau (IAB).
Това даде възможност на основните конкуренти на пазара да се събират на една маса, да търсят преодоляване на различията в пазарните им подходи, да осъзнаят необходимостта от обединение около определени ценности. Естествено, в световен мащаб, този път беше извървян, затова за свой модел онлайн медиите припознаха световната организация The Interactive Advertising Bureau (IAB).
The Interactive Advertising Bureau (IAB) същевременно също беше започнала активни действия за разширяване на своето представителство в Централна и Източна Европа и по време на една международна конференция през есента на 2008 г. се осъществиха и първите контакти с IAB (Interactive Advertising Bureau) Europe и започна процесът на подготовка на българската браншова организация и на нейното членство.
В началото на август 2009 г. се състоя Учредителното събрание на “Интерактив Асошиейшън България“ (IAB) с учредители “Дарик Нюз” ЕООД, “Дир.БГ" АД, “Икономедиа” АД, “Инвестор.БГ” АД и “Нет Инфо.БГ” АД. “Интерактив Асошиейшън България“ (IAB) е вече факт и има финансовата подкрепа на най-големите в бранша.
- Как стана изборът Ви за председател на асоциацията?
Един от препъни-камъните в процеса на подготовка беше, както обикновено, намирането на лицето, което да обедини интересите и да задвижи организационните въпроси. След като в началото на лятото на тази година имах честта да бъде избрана моята кандидатура, процесът започна и след поредица от сбирки в началото на август 2009 г. се състоя Учредителното събрание на “Интерактив Асошиейшън България“ (IAB).
Имам честта и отговорността да бъда Председател на Управителния съвет на “Интерактив Асошиейшън България“ (IAB) и благодаря на всички, които ме подкрепят.
- За момента членове на сдружението са единствено водещи интернет медии. Обявихте, че сте отворени и към технологични компании, рекламни агенции, какви са условията за членство?
Да, учредители на сдружението са водещите интернет медии “Дарик Нюз” ЕООД, “Дир.БГ" АД, “Икономедиа” АД, “Инвестор.БГ” АД и “Нет Инфо.БГ” АД и това е напълно естествен процес, най-големите интернет издатели да положат началото на такъв род асоциация, следвайки бизнес логиката на Interactive Advertising Bureau, когато през 1996 г. най-големите интернет издатели се обединяват в сдружение, което обединява днес 375 водещи интернет медии и технологични компании и към 2010 г. се очаква да реализира 65 млрд. щатски долара от интерактивна реклама, съставляващи 15% от общия рекламен бюджет.
За да изгради силна браншова структура, асоциацията е отворена за членство на технологичните компании, рекламните агенции и рекламодатели в България за по-нататъшно стимулиране и развитие на интерактивната реклама у нас. По този начин всички участници на пазара могат да си сътрудничат и да регулират индустрията, така че да ускорят заедно растежа и да наложат стандарти в дигиталния и интерактивния маркетинг в България.
Условията за членство в “Интерактив Асошиейшън България“ (IAB) са подробно описани в Устава на асоциацията и в Правилника за неговото прилагане. Членуването в сдружението е доброволно. Има два вида членство – пълноправно и асоциирано, позволяващо на различни по големина участници на пазара да членуват в асоциацията.
Измежду най-важните критерии за присъединяване към асоциацията са използване на легално съдържание, следване на професионалните и етични стандарти и да работят активно за постигане на целите на сдружението.
- Какво мислите за интернет рекламата в България? А като цяло за интернет пазара?
Смятам, че в България имаме всички необходими условия за развитието на интернет рекламата: над 3 милиона интернет потребители, развиващи се звена: интернет медии, медиа шопове, рекламни, уеб и интерактивни маркетинг агенции, интернет маркетинг специалисти, които да работят в една посока, обединени за това развитие. Към настоящия момент делът на интерактивния маркетинг и реклама в общите маркетинг бюджети е под 5%, докато в развитите пазари достига до 15% дял.
Именно затова мисията на асоциацията е да популяризира преимуществата и възможностите на интернет рекламата, като едни от основните канали за комуникация, наред с телевизията, радиото, пресата и външната реклама и да генерира повече бизнес за своите членове. Да популяризира преимуществата на интернет рекламата като интерактивност, таргетиране, измеримост в реално време, висока ефективност и разнообразност на формите и подходите, да информира, да обучава всички участници на българския пазар и да споделя добрите български, европейски и световни практики.
- Очакванията ви до края на годината?
Годината не е лека за бранша, имайки предвид двуцифрения спад на рекламните бюджети на големите рекламодатели като цяло. Това обаче отваря възможности за предлагане на нови ефективни икономични рекламни продукти към малкия и средния бизнес, увеличаване на дела на PPC (Pay Per Click) рекламата.
При нетен пазар на интернет рекламата за 2008 г. (стойността, която са генерирали интернет медиите) около 25 милиона лева, България, следвайки тенденциите на пазарите от Централна и Източна Европа, може да постигне през следващата година двуцифрен ръст, за което ще спомогне и “Интерактив Асошиейшън България (IAB)”.