IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Й. Кьовер: Знам, че рекламодателите ще последват интернет потребителите

В интернет има милиони потребители, а обемът на онлайн рекламния пазар е все още нищожен; това ще се промени, смята Йозеф Кьовер, директор Инвестиции на 3TS Capital Partners

17:10 | 09.02.09 г.
Автор - снимка
Създател
Йозеф Кьовер. Снимка: Investor.bg
Йозеф Кьовер. Снимка: Investor.bg

Йозеф Кьовер е директор Инвестиции в 3TS Capital Partners - компанията, която управлява съвместния със Cisco фонд 3TS Cisco Growth Fund, придобил дял от 16,77% в Инвестор.БГ АД. Фондът се фокусира върху инвестиции в компании от секторите на информационните технологии (IT), телекомуникациите и медиите в страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ). Намеренията за инвестиции в региона бяха обявени в края на 2007 г., като преди това Cisco инвестираше само в собствени иновативни компании или в новосъздадени технологични бизнеси.

Пред Investor.bg Кьовер представя виждането си за интернет пазара в условията на икономически спад и дава прогнозите си за развитието на сектора в ЦИЕ в близко бъдеще.

- Бихте ли казали как избрахте Инвестор.БГ като партньор в България?

Мисля, че се дължи на следното: ние, като финансов инвеститор, търсим сектори, които имат потенциал за голям ръст. Всички ние вярваме, че онлайн медиите са един такъв сектор. Рекламата се очаква да се пренасочва бавно, но непрекъснато от офлайн към онлайн медиите. Затова този сектор ни харесва и търсихме инвестиционна възможност в него. Инвестор.БГ е една от водещите компании в България в този сектор. Също така тя е публична и прозрачна компания, чието представяне е лесно да се оцени.

- Наложи ли ви се да въведете някакви промени в инвестиционната си стратегия в контекста на икономическия спад?

Да, определено. Това са трудни за всички времена. За инвеститори като нас това означава, че трябва много по-внимателно да оценяваме потенциалните инвестиционни възможности. Трябва да се фокусираме върху сектори, които или не са засегнати от кризата, или, ако са засегнати, за тях се очаква, че когато икономическата ситуация се подобри, ще излязат по-силни отпреди. На практика икономическият спад стеснява фокуса ни относно индустриите, към които се насочваме и сме готови да поемаме много по-малко рискове от преди.

- Бихте ли могли да споменете някои такива сектори, които се очаква да излязат по-силни от кризата?

Вече имаме един – онлайн медиите. Не бих искал да говоря подробно за други, но ще дам още един пример. В Чехия имаме инвестиции в един кабелен оператор. За нас това също е една индустрия, която вероятно е по-малко засегната от кризата от някои други.

- Има ли определена доходност, към която се стремите с инвестициите си, или сте гъвкави в това отношение?

Има известна гъвкавост, но обикновено не обявяваме такива таргети. Обикновено обаче, когато се правят такива инвестиции, очакваната доходност е по-висока, например от тази от банковите депозити.

- Предлагате ли инвестиции за компании в начален етап на развитие (seed capital)?

Не. Не сме такъв тип инвеститор. Търсим компании с няколкогодишна история на дейност, с печеливши операции и вече реална или потенциална водеща позиция на пазара. В този смисъл Инвестор.БГ определено отговаря на тези критерии.

- Забелязвате ли някаква съществена разлика между пазарите в Централна Европа и тези в Югоизточна Европа? Гледате ли на тези региони като на един общ пазар или правите разграничение?

Отговорът е не. Между отделните страни има различия. И това не се отнася само за Централна Европа и тези в Югоизточна Европа, но за всяка отделна страна. Въпреки че има някои прилики, това, в което се убедихме, е, че всяка страна е отделен случай, има отделни характеристики, различен начин на развитие, всяка държава има положителни и отрицателни страни. И затова ние трябва да прилагаме индивидуален подход.

- В този контекст бихте ли оценили нивото на развитие на IT и телекомуникациите в България и тези в съседните страни?

Не бих искал да сравнявам една държава с друга. Това, което мога да кажа, е, че усещаме, че България предлага много добри възможности и виждаме много потенциал в секторите на технологиите, медиите и телекомуникациите, които за нас са основни, бих казал „много повече възможности“ от някои други страни, които се считат за развити страни. Затова сме много доволни, че успяхме да направим сделка тук и не бих изключил да направим и още сделки през следващите години.

- Какво е Вашето лично усещане за интернет пазара? Ще успее ли той да излезе по-силен от кризата?

Да, така смятам. Ако говорим за интернет пазара и онлайн медиите, именно това би трябвало да се случи. Помислете само, че в интернет има милиони и милиони потребители. Само в тази страна, ако вземем предвид месечните статистики за уникалните потребители, те са милиони. В сравнение с това обемът на онлайн рекламния пазар все още е нищожен. Затова съм сигурен, че рекламодателите ще последват потребителите. Видяхме, че това стана и в други страни и започва да се случва и тук. Очакваме, че тази тенденция ще се задълбочава.

Свързани компании:

Инвестор.БГ АД(IBG)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:12 | 04.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още