IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Лили Георгиева: Очакваме около 80% ръст в рекламния интернет пазар

След около пет години делът на интернет ще бъде поне 12-15% от общите рекламни инвестиции, прогнозира управителят на MindShare

14:30 | 14.08.08 г.
Автор - снимка
Създател
Лили Георгиева. Снимка: Личен архив
Лили Георгиева. Снимка: Личен архив

Лили Георгиева работи в рекламна агенция Ogilvy от 1995 г., като от 1997 е директор на MindShare (медийната компания на Ogilvy). Тя е член на медийното жури на тазгодишния Фестивал на Асоциацията на рекламните агенции (ФАРА), който ще се проведе в Албена от 3 до 6 септември с медийното партньорство на Investor.bg. С нея разговаряме за предстоящия фестивал, за рекламния бизнес и очакванията за развитието на онлайн рекламата в България.

- Какво очаквате от тазгодишното издание на ФАРА? С какво са полезни такъв тип събития за рекламния бизнес?

Очаквам да видя нови и оригинални идеи, особено в творческата част на фестивала, защото вече съм запозната с участията в медийните категории и мога да кажа, че там специално има само няколко силни и наистина заслужаващи висока оценка разработки.

Такива събития събират на едно място цялата индустрия и за мен лично е много полезно, че успявам да се видя и поговоря със страшно много хора, без за това да сме отделили специално време за срещи в офиса. Освен това на този фестивал обикновено всички ние си сверяваме часовника и ако установим, че е поизостанал, в резултат се раждат по-смелите решения и мотивацията за още една крачка напред.

- Очаквате ли тази година да има разместване в класацията на секторите, чиито представители отделят най-големи бюджети за реклама? Какви са прогнозите ви за топ 5 за 2008 например?

Разместване в топ 5-те рекламни категории не очаквам тази година. Както през последните две години, и тази подредбата на първите 5 ще бъде приблизително в този ред: комуникации, козметика, напитки, храни и финансови услуги. Интересното раздвижване през първата половина на годината е по-скоро в следващите, след топ 5-те сегмента. Лекарствената, автомобилната, както и категорията на веригите магазини изпреварват групата на почистващите препарати, която досега винаги е била на едно от първите места.

- Рекламният пазар у нас се радва на постоянен растеж през последните години, като изпреварващ ръст има интернет. Променят ли се с този растеж и изискванията и очакванията на клиентите?

Не само на клиентите ни, но и нашите собствени изисквания към нивото и качеството на интернет рекламата се променят непрекъснато. По-голямата инвестиция води след себе си изисквания за по-голяма ефективност, прецизност в планирането, изпълнението и отчитането на постигнатите резултати.

- Има ли според Вас непокрити ниши в българския интернет? Кои са те?

Все още набират скорост СРС моделите на продажба (Cost per Click, Cost Per Action, Cost per Lead, Cost per Sale) в България и смятам, че там има още много какво да се случва и да се развива.

- А къде има пренасищане?

Може би в някаква степен вече започва да се изчерпва СРМ (cost per mill - заплащане за брой импресии) модела на продажби, въпреки че вярвам все още има върху какво да се работи и там.

- Какъв прогнозирате да е ръстът на интернет рекламния пазар за тази година? Какъв е приблизителният му дял от общия рекламен пазар у нас и какъв очаквате да бъде след пет години?

Тази година очакванията ни са за около 80% ръст в рекламния интернет пазар, въпреки че все още като дял от цялостния медиен микс, интернет представлява едва 4%. Но с тези високи стъпки на растеж, след около пет години делът на интернет със сигурност ще бъде много по-висок или поне 12-15% от общите рекламни инвестиции.

- Какъв е средният бюджет на една интернет рекламна кампания? Достатъчен ли е той за постигане на ефективност или от какви други фактори зависи ефективността на една онлайн реклама?

Месечните бюджети в интернет на нашите клиенти варират от 10 000 до 30 000 лева, в зависимост от целите на кампанията, от масовостта на целевата ни аудитория, както и от узряването за инвестиция в интернет на клиентите ни. В някои от случаите бюджетите са напълно достатъчни, в други не. Нашата работа в голямата си част се състои и в това да следим т.нар. CTR (Click-through rate - съотношението на кликовете към общия бр. импресии) и Cost per click (разход на клик) на всяка медиа за различните целеви аудитории, да отсяваме не толкова ефективните канали и да оптимизираме тези с висока ефективност, така че в рамките на даден бюджет да постигнем максимално високи резултати.

- Ако трябва да обобщите, кои са трите ключови събития на рекламния пазар в България от началото на годината до момента?

Продажбата на ТВ2, продажбата на Нова ТВ и излъчването на Европейското първенство за първи път по кабелна телевизия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:11 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още