Атанас Добрев e главен финансов директор на Globul от самото начало на дейността на компанията през 2001 г. Преди това е бил мениджър „Финанси и администрация” в Oriflame България. Започнал е кариерата си като финансист в ING Bank – София, където оглавява секция „ Фондов пазар и ценни книжа”. Има магистърска степен по международни икономически отношения от УНСС и магистърска степен по бизнес-администрация от „Ролинс Колидж”, Флорида, САЩ.
- Г-н Добрев, преди няколко години Globul въведе безплатни разговори в група за корпоративните си клиенти, правили ли сте изчисления колко са спестили потребителите на база днешните разходи и разходите, изчислени по старите тарифи и текущото потребление в минути?
Потреблението на една платена и на една безплатна стока е коренно различно. Ние можем да направим изчисление за такова „спестяване”, но то би билo некоректно, защото никой не би говорил толкова много в група, ако тя не беше безплатна. Икономическият ефект от безплатните разговори е не толкова в намалените сметки и освободените средства, а в повишената производителност на труда и намалените разходи на фирмите в резултата на по-удобната и по-качествена комуникация, както и от спестените транспортни разходи.
- Има ли място за голямо разрастване на пазара на мобилни услуги в България, при положение че проникването сред населението вече е над 100% (на база потребителите с два и повече мобилни номера)?
За българския пазар на мобилни услуги вече може да се говори като за развит и зрял пазар. Неговият ръст вече трябва да се измерва не само с броя на абонатите на мобилните оператори, а и с други индикатори като средно месечно потребление и среден приход от един потребител. Това са показатели, по които България е на едно от последните места в Европа, въпреки че в България средната цена за минута разговор по мобилен телефон е много по-ниска от тази в повечето страни от ЕС. Именно в тези посоки виждаме възможности за развитие на пазара.
- Считате ли, че четвъртият мобилен оператор ще успее да развие печеливш бизнес?
Това ще бъде много, много трудно. Не е невъзможно, но е малко вероятно. Globul винаги е подкрепял честната пазарна конкуренция и вярваме, че пазарът, иначе казано потребителят, ще реши дали даден оператор ще има успех или не. Според нас е важно който и да спечели търга за четвърти оператор да не дава свръхобещания и да не създава свръхочаквания сред потребителите.
- Доколко преносимостта на номерата ще доведе до сериозно преразпределение на пазарни дялове?
Преносимостта на номерата стартира като услуга преди около два месеца и все още е трудно да се даде някаква прогноза доколко и как тя ще повлияе на пазара. Радваме се, че нашите няколкогодишни усилия най-после доведоха до това тази услуга въобще да се предлага на българския пазар. Съществуват обаче обстоятелства, които ни пречат да направим обективна оценка на ефекта от въвеждането на услугата. Най-големият оператор продължава да поставя пречки пред тези от своите клиенти, които желаят да се възползват от нея, най-вече с практиката за автоматично подновяване на договорите за месечен абонамент. Досега сме получили десетки сигнали за това от клиенти, които желаят да станат абонати на Globul, като запазят номера си, но не могат именно заради тази политика на този оператор. Очакваме КРС да направи своя анализ и да вземе мерки, за да прекрати тази практика.
- Доколко мобилният телефон спомага за повишаване на производителността на труда в България?
Мисля, че това е очевидно. Мобилният телефон е средство за лесна, удобна, сигурна и бърза комуникация и вече е неизменен елемент от ежедневието на всеки човек и на всеки бизнесмен или служител. Ефектите са както в повишена производителност, така и в пестене на време и пари. Като пример мога да дам Globul OfficeZone – първата услуга в България, която направи излишни фиксираните телефони и телефонни централи в офисите. Чрез тази услуга и други подобни интегрирани решения фирмите в България реално пестят средства и време.
- Има ли потенциал безжичният интернет, предлаган от мобилните оператори, да стане предпочитан пред кабелния интернет?
Мобилният и кабелните интернет обслужват и са насочени към задоволяване на различни потребности. В момента мобилният интернет е навсякъде и тепърва обществото ще намери начини и приложения за да възползва от това. Технологиите и нашите услуги са развити до степен, до която мобилният интернет предлага всичко, което предлага кабелният, но по-удобно и по-сигурно, за всички приложения освен гледане на филми.
Преди 10 години много хора се чудеха за какво им е мобилен телефон. В момента същите тези хора по-скоро биха излезли от дома си без пари и документи, отколкото без мобилен телефон.
- Доколко фиксираните оператори са защитени от конкуренцията на мобилните и вярно ли е, че мобилните могат да постигнат успех едва ли не само в бизнес районите на големите градове?
Никой оператор и никоя услуга не са защитени от конкуренция. За пръв път чувам подобни твърдения и те просто не са верни. Мобилните оператори не предлагат услуги само за бизнес потребители, точно обратното – както като брой абонати, така и като приходи, частните лица са по-важни от бизнес клиентите. Големите градове са просто най-гъсто населените райони, където на едно място са концентрирани повече потребители.
- Кои мобилни услуги най-бързо увеличават продажбите си?
В България все още гласовите услуги доминират на пазара, но се забелязва ясна тенденция за увеличаване на употребата на услугите за пренос на данни, както и различните услуги с добавена стойност. Именно в тези сегменти виждаме потенциал за ръст, но определено българите най-често използват мобилните си телефони за разговори и изпращане на SMS, т.е. тези услуги засега най-бързо увеличават продажбите си.