Александър Милев e изпълнителен директор на Proxiad България и професионалист с над 15 години опит в изнесените IT услуги и бизнес процеси. Поема ръководството на компанията в края на 2018 г. и за последните три години управлява редица нови процеси и трансформации, които извеждат компанията до най-добрите й резултати от създаването й до момента.
Г-н Милев, насред пандемията Proxiad се премести в нов офис, и то в Сграда на годината. Това е необичайно решение, от какво бе продиктувано то? Как COVID измени представата Ви за работното пространство?
- COVID промени представата ни за много неща и ни напомни, че големите катаклизми настъпват бързо и неочаквано, и единственият начин да преминем през тях е да се адаптираме максимално бързо към новата среда. Решението ни да се преместим в нов офис беше продиктувано от вече ясната визия за новите модели на работа. В един момент осъзнахме, че концепцията за офис пространство е коренно различна и че дистанционната работа ще се налага все повече като модел в бъдеще.
В тази връзка решихме, че трябва да направим генерална промяна и да се подготвим за новата реалност, дори и по време на COVID кризата. Работното място вече не се възприема като офис, в който работим от понеделник до петък във фиксирано работно време. Новото офис пространство трябва да е безопасно, модерно, динамично, автоматизирано, лесно достъпно и приветливо, и да предоставя максимално много удобства за своите ползватели. На 1 август 2021 г., близо година, след като взехме решението да се преместим, влязохме в новия си офис, който беше точно това, което си представяхме. Успяхме да постигнем търсения положителен ефект за цялата организация.
Има ли допълнителни изисквания за безопасна работна среда, наложени от пандемията? Как ги адресирате?
- Един от ключовите елементи за взимането на решението за нов офис беше безопасността в назряващата Covid среда. Освен стандартните мерки, които спазваме от ден 1 на пандемията, искахме да постигнем и допълнително ниво на сигурност откъм сградна инфраструктура. Навсякъде в сградата допирните точки са заменени със сензорни, които позволяват да стигнеш до работното си място, без да имаш контакт с каквито и да било повърхности. Системите за опресняване на въздуха са от последно поколение с допълнителна UV филтрация, която свежда вероятността за разпространение на вируси до минимум.
Новият ни продукт за управление на хибридни работни пространства Desk Buddy от своя страна менажира дистанцията между работните станции и изключва възможността за сядане на колеги един до друг. На този етап половината работни места в офиса са с ограничен достъп на ползване и всичко това се управлява автоматично с няколко бързи настройки в системата. Не на последно място, можем да отбележим и преустановяването на всички изисквания и политики за присъствие в офиса, които дават свободата на всички служители да гарантират своята безопасност в дистанционна работа в пиковите моменти на пандемията.
Какъв е капацитетът на новия офис? Планирате ли разширяването му?
- Създадохме офис среда, която предоставя широк спектър от възможности за работа и работни пространства, където всеки служител има пълната свобода на избор в зависимост от неговото настроение и нужди. Комбинирахме отворени пространства (тип open space), затворени зали, зони с ергономични бюра, кафе и релакс зони, зали за срещи и голяма зала за отдих и игри. В количествен капацитет разполагаме с 104 работни станции в отворените пространства, 18 в затворени зали, 36 в конферентни зали и над 30 места с индивидуално настаняване за колаборация и отдих.
Настоящото пространство, в комбинация с хибридния модел на работа и софтуера ни за ефективно управление на капацитета на офиса Desk Buddy, е планирано, така че да ни осигури комфорт за следващите няколко години дори при растеж на организацията от над 50%.
Какви са очакванията Ви за настоящата нова година за IT сектора като цяло и за Proxiad в частност? Какъв ръст очаквате?
- COVID даде силен тласък на дигиталната трансформация в глобален мащаб, което се отрази благоприятно на IT сферата. 2021г. беше успешна за IT сектора в България, като повечето компании отбелязват значителен ръст.
За Proxiad 2021г. беше рекордна година в много отношения - финансови показатели, спечелени нови клиенти, големина на компанията в брой хора и др. Очакванията за 2022 г. е тази тенденция да се запази, като планираният ръст е приблизително 20%. Наблюдаваме голям интерес към всякакъв тип IT услуги, дигитализация във всички индустрии и множество нови продукти и решения, които тепърва ще се разработват и ще пробиват път на пазара.
Как се справяте със затегнатия като цяло пазар на труда, особено в IT сектора? Привличате ли и чужденци в екипите си? Как развивате т. нар. employer branding?
- България се очертава като все по-атрактивна IT дестинация и постоянно наблюдаваме появата на нови компании на пазара. Това неизбежно прави пазара на труда все по-конкурентен. В началото на годината делът на отворени позиции в IT сектора зае рекордна позиция за България, което само по себе си е показател за нарастващото търсене.
Като компания винаги се стремим да подобряваме условията на работа, процеса по подбор и да сме максимално детайлни и прозрачни към нашите кандидати. С навлизането на COVID увеличихме и броя на дистанционните (remote) позиции, което ни позволи и да привлечем нови колеги към екипа си от редица градове в България. Разглеждаме и възможности за отваряне на офис или офиси и в други близки до България държави, което ще ни позволи да разширим търсенето в повече локации.
Относно employer branding инициативите на компанията, стремим се да държим на първо място фокуса върху хората. Винаги сме отворени за идеи и предложения от всичките ни колеги и да се стремим да подкрепяме тяхната реализация. Стараем се, макар в по-голямата част от времето да сме "хоум офис", да поддържаме и развиваме вътрешната култура и приятелска среда, която сме градили с години и вярваме, че това е една от най-силните ни страни.