Светлин Наков е един от тримата основатели на добре познатата инициатива СофтУни. Той се занимава с програмиране от съвсем малък, а с годините успява да се установи в страната ни като разпознаваем и обичан преподавател. С качествата си на вдъхновител, невероятен софтуерен инженер и познат мотивиращ глас, успява да подбуди ново количество надежда в бъдещите поколения на България.
Заедно с другите двама основатели на СофтУни – Иван Ненков и Христо Тенчев – постигат нещо, което преди години приемахме за невъзможно. А именно – да предоставят качествено, достъпно и абсолютно релевантно за заобикалящия ни съвременен свят образование в трите най-перспективни сфери днес - на програмирането, дигиталния маркетинг и графичния дизайн.
- Как извънредната ситуация предизвика бизнеса да се промени, така че да запази своята конкурентоспособност?
- Бизнесът се наложи да се адаптира за неприсъствена работа: дигитализация, промяна на бизнес моделите, увеличаване на онлайн присъствието си, отдалечена работа за служителите.
В зависимост от специфичната индустрия, промените бяха различни, но има и общи тенденции като отдалечена работа, вместо работа от офис, онлайн срещи, вместо присъствени срещи, онлайн комуникация, вместо комуникация на живо, засилване на онлайн търговията, за сметка на присъствената, повече дигитален маркетинг, за сметка на традиционния, засилване на онлайн продажбите, за сметка на продажбите на живо и цялостна тенденция към дигитализация на работните процеси.
Разбира се, има индустрии, където промени в бизнес модела за неприсъствена работа са трудно приложими или изобщо неприложими: самолетни полети, транспорт, туризъм, недвижими имоти, спортни услуги, козметични услуги, здравни услуги и много други. При тях адаптацията към промените е по-слаба и за съжаление не всички имат реалната възможност да преобразят своя модел на работа и това е напълно нормално.
- Как този кризисен период ще промени психологията и практиките в бизнеса и ИТ индустрията?
- Хората се научиха, че срещи могат да се правят и онлайн. Това пести много време на бизнеса. Аз лично върша доста повече работа, докато работя от къщи, най-вече заради оптимизацията на срещите и пътуванията между тях.
Хората се научиха, че за някои дейности работата от вкъщи е по-ефективна от работата в офиса. За други е обратното. Когато пандемията отмине, очаквам бизнесите да продължат да работят в хибриден присъствено-онлайн режим, защото той е по-ефективен.
В ИТ индустрията хората отдавна са научени на дигитални инструменти и гъвкави практики за планиране и управление, ефективна комуникация и отдалечена работа. Сега тези практики се пренасят в традиционите сектори на икономиката и се вдига тяхната ефективност.
ИТ индустрията ще продължи да расте, заради нуждите от дигитализация на всички сектори на икономиката, така заетите с дигитални иновации ги очаква още развитие и растеж.
- А какви са вижданията ти за отражението на пандемията върху образованието в България и по света?
- Образованието в цял свят преминава постепенно към хибриден модел: присъствено + онлайн, както е и при бизнеса, разпределени в различна пропорция, според възрастта на обучаемите и според спецификата на изучаваната материя. Инструментите и ресурсите за дистанционно обучение се подобряват, а учителите и преподавателите усвояват все по-добре методите за работа в онлайн среда.
Като цяло в ниските възрасти отдалеченото обучение не работи добре. Децата имат нужда от жив контакт и без стриктен надзор малцина успяват да учат и работят над учебните задания ефективно.
За по-големите, при добра дисциплина и висока мотивация, онлайн формата на обучение работи даже по-ефективно. Например в СофтУни, където обучаемите са възрастни, които идват да учат по собствено желание и са силно мотивирани. При тях онлайн обучението работи доста добре и резултатите им са все така добри, както и преди пандемията.
Има, разбира се, и нерешени проблеми, например как ефективно да се провеждат учебни занятия в училище, където половината ученици са на живо в класната стая, а останалите са онлайн вкъщи. Когато обучението е само онлайн, имаме добре развити системи за електронно обучение и виртуални класни стаи. Когато учим на живо, нещата могат да работят по традиционния начин.
Когато обаче смесваме присъствено с онлайн обучение в училище, е трудно да пренесеш напълно преживяването от класната стая онлайн. Очаквам в близко бъдеще да бъдат предложени достъпни технологични решения на този проблем, защото той касае милиони ученици по цял свят.
- Какво можем да направим, за да съхраним бизнеса си, да продължим да се изучаваме ефективно и да не изгубваме духа си в подобна ситуация?
- Първото, което трябва да направим по време на пандамия, след като вече сме предприели всички мерки за опазване на собственото си здраве и това на околните, е, ако приходите ни за застрашени, да свием разходите си: да предоговорим наемите или да освободим офисите си, доколкото това е възможно. Същевременно трябва да запазим ценните си служители, защото след пандемията те ще задвижат възстановяването и растежа на бизнеса. Това може да стане чрез разсрочване на заплащането, чрез намаляване на работното време, ползване на отпуски и други инструменти.
Второто, което трябва да направим по време на пандемия, е да преосмислим бизнес модела си и да наблегнем на продукти и услуги, които могат да се продават онлайн и да се доставят и извършват в неприсъствена форма.
Например, ако имаме ресторант, да помислим за онлайн доставки на храна. Ако сме здравен център, да помислим за онлайн здравни услуги. Ако сме спортен център, да предложим онлайн тренировки. Ако сме учебен център, да предложим онлайн обучения. Разбира се, преминаване към онлайн невинаги е възможно, но е по-добре да иновираме, отколкото да чакаме безпомощно и да се оплакваме. Ако имаме няколко бизнеса, можем да пренасочим хора и ресурси към този от тях, който има по-голям потенциал за онлайн работа.
Ако се наложи принудително няколко месеца бизнесът ви да не работи, това е добро време да свършите задачи, за които все не остава време: да направите добър сайт на фирмата, да си подготвите маркетинг кампании за след пандемията, да обучите персонала си, да си ремонтирате сградите, да измислите и тествате нови продуктии и услуги, и много други. Времето никога не стига, а пандемията освобождава време. Използвайте го за развитие.