Същевременно залагате на друг източник на приходи в България - телевизионните канали на А1. Как се развиват те? Телевизионните права са нещо специфично и в дългосрочен план всеки може да ги купи. Не се ли притеснявате от това?
- Искаме да сме релевантни за нашите клиенти. Мислим, че най-добрият начин да постигаме това от потребителска гледна точка, е да добавяме повече съдържание в услугите ни. Да имаш интернет свързаност е изискването за достъп до по-интересно съдържание. Инвестирахме доста в това. Не просто имаме спортни канали, показващи тенис, голф, Шампионска лига, но пуснахме и музикална услуга, която е фокусирана върху българско съдържание. Опитваме се да насърчим българската музика в нея.
Как се развива А1 Xplore Music?
- Пуснахме я преди няколко месеца, но ѝ е нужно време. Проблемът е, че понякога съдържанието се предлага безплатно. Най-големият ни музикален конкурент е YouTube, защото потребителите влизат в YouTube, за да слушат безплатно.
Не е ли Spotify най-големият конкурент?
- Не, защото в Spotify трябва да си платиш, а не много хора са склонни да платят за музика. YouTube е най-големият ни конкурент тук.
Да се върнем на видео потреблението. Обмисляте ли да инвестирате в местно съдържание за телевизионните Ви канали?
- Не разполагам с данни за България, но локалното съдържание е нещо, което се опитваме да създаваме в много държави. В Беларус например разполагаме с ексклузивни права за Беларуското футболно първенство. Това е локално съдържание. Сега сключваме споразумение за хокей на лед. Във всяка страна се опитваме да развиваме платформи за съдържание, които да отговарят на търсеното от хората в тази страна.
А възможно ли е да видим създадено от A1 локално съдържание в България?
- Мислим за продуцирането на местно съдържание, да. Това е всичко, което мога да Ви кажа. Компанията ни майка в Мексико продуцира много съдържание, като теленовели например. Вече има два много успешни проекта.
И все пак, защо избрахте България да бъде един от първите пазари за музикалната стрийминг услуга A1 Xplore Music?
- Решихме да е България, защото ребрандирането е черешката на тортата. Последното нещо, което направихме от пътя, по който вървим. Първоначално се насочихме към изграждането на бизнес с фиксирани услуги. В България например купихме Blizoo. След това се постарахме да развием платформи за съдържание - музикална услуга, телевизионни канали. Това са нещата, насочени към крайните потребители. За корпоративните клиенти развихме много IT продукти. След като направихме всичко това, започнахме ребрандирането, защото вярваме, че вече трябва да разказваме историята си на потребителите по различен начин. Вече не сме същата компания. Мтел беше предимно компания за мобилни услуги, А1 е за фиксирани, мобилни услуги, съдържание, IT.. Тя е една по-комплексна компания. Всеки път, в който се ребрандираме, значи, че вече сме изминали този път. В момента ребрандираме Беларус - преди това там направихме абсолютно същите стъпки на развитие.
В колко страни трябва да се ребрандирате още?
- Вече обявихме, че се ребрандираме в Беларус, където процесът вече започна. По-късно тази година същото ще се случи и в Македония. Единствената страна, която остава, е Сърбия.
Споменахте, че бизнесът Ви е много по-комплексен. Като каква компания се определя вече А1 - телеком, IT или нещо друго?
- Бих разделил отговора си на две. От гледна точка на крайния потребител, искаме да сме компания за развлечения. Имаме собствени телевизионни канали, искаме да предлагаме повече музика, предстоят още много неща… От гледна точка на корпоративните клиенти, искаме да се трансформираме от доставчик на свързаност в IT играч. Днес си купувате от нас достъп, свързаност, а в бъдеще ще купувате същото плюс облачни услуги, IoT услуги, софтуер и други.
Споменахте предлагането на корпоративни услуги у нас. Доволен ли сте от представянето на тази част от бизнеса Ви в България?
- Да, много. От година насам се насочваме все повече към IT бизнеса. Предстои ни дълъг път. Вече стартирахме облачна услуга в България, така че гарантираме на нашите клиенти, че данните им няма да напуснат страната, което за нас е много важно и ни отличава от други като Google, Amazon. Така че, ако сте компания в България и искате да прехвърлите данните си в облака, имате две опции - първата, да отидете при Amazon и да не знаете къде ще са данните ви, дали ще са в Европа, Австралия, Ирландия или Аляска, да сте обект на искания за достъп до данни от ФБР. Ако направите нещо лошо или сте заподозрени, ФБР да има достъп до данните Ви и да не можете да направите нищо. Другата Ви опция е да дойдете при нас, така че данните Ви да са в България, а ФБР и американските власти да нямат никакъв достъп до данните Ви.
преди 5 години Този, който е измислил новото име, сигурно е с неуспешна трапанация на черепа.Това наистина е пример за най-несполучлива смяна на името на бранд.Абсолютно и безумно малоумие. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години A1 по-добре да работят върху авторитета си и отношенията с клиентите и служителите.Защото са в дъното на всички класации в тези отношения. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години паххахахахха, тия дето не знаят от къде имат хората плащания и имат ли ги реално или са измислени/объркани. Какъв ИТ бизнес, те една база данни не могат да поддържат. И 50 пъти да им се смени името, вече се издъниха твърде много пъти, за да им се получи нещо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години А1 да се научат да доставят интернет поне на половина на това което обявяват в плановете си пак ще е постижение ... какъв ИТ бизнес какви 5лв. и да вземат да направят една оптика дето не дава дефекти на всеки 2 месеца също нема да е зле ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар