Главният оперативен директор на A1 Group Алехандро Платер е роден през 1967 г. в Аржентина. Притежава диплома по Бизнес администрация от Университета на Буенос Айрес и има следдипломни специализации от Columbia University и Wharton School, както и от London Business School. Шест години работи като анализатор на рисковете за Sud America Seguros. През 1997 г. влиза в телеком сектора, когато се присъединява се към производителя на мрежово оборудване Ericsson. Там заема поста на директор продажби за Аржентина, а през 2004 г. се мести в централата в Стокхолм, където отговаря за Северна и Южна Америка. Бил е и акаунт мениджър за големи клиенти, сред които и America Movil. След 13 години кариера в Ericsson през 2015 г. става главен оперативен директор на A1 Group, а няколко месеца по-късно заема и най-високия ръководен пост в организацията. С него се срещнахме във Виена, за да поговорим за 5G мрежите, бъдещето на телекомуникационната индустрия и новите услуги на компанията.
Господин Платер, всички в индустрията говорят за новото поколение мрежи. Кой ще бъде първият 5G пазар на А1 в Европа?
- Мисля, че ще е Австрия. Вече купихме честоти за 5G в страната и изграждаме мрежата си. След това вероятно ще е Хърватия. От страните, в които не оперираме, вероятно първи стъпки в 5G ще направят Финландия, Швеция, може би Швейцария, Великобритания…
Мислите ли, че през 2020 г. най-сетне ще бъдат освободени нужните честоти за изграждането на 5G мрежата у нас?
- Надявам се. Много искаме да инвестираме в 5G в България, така че щом получим честотите, ще стартираме мрежата. Ще се радваме да се случи възможно най-скоро.
Мислите ли, че ще сте първите, които ще предложат 5G в България?
- Ще се опитаме.
Очаквате ли по-голяма регулация след кризата с Huawei?
- Ако говорите с човек, който е наясно с технологиите, ще разберете какъв е конфликтът в случая. Как така има проблем да използвате Huawei в базова станция за мобилна мрежа, но няма проблем да ползвате Amazon за съхранение на данните Ви в Лас Вегас. Бихте ли съхранявали данните си при Amazon в Лас Вегас, в Ирландия или Аляска? Но го правите всеки ден? Когато използвате iCloud, знаете ли къде отиват данните ви? Мислите ли, че стоят в Европа? Дори не знам къде отиват. Това е разликата в това какво мислим, че е истина, и кое всъщост е истина.
Компанията Ви вече не предлага само гласови услуги, а много повече неща. Как пазите всички данни, които генерирате и събирате?
- Никаква част от данните ни не напуска Европа. Винаги са в Европа, в страната, в която информацията е генерирана. В компанията имаме и експерти по киберсигурност, които защитават данните. Мога да обещая, че данните Ви са на много по-сигурно място при нас, отколкото при самите Вас, защото всеки може да хакне компютъра Ви, който е вкъщи. Много е лесно. При нас данните Ви са много по-защитени, но не мога да ви разкрия как, защото вече няма да са такива.
Как гледате на GDPR? Представлява ли Общият регламент за опазване на личните данни някакво предизвикателство за Вашата компания?
- Избрали сме да не използваме данните на потребителите, защото вярваме, че общественото мнение е против това да го правим, дори и да е в рамките на GDPR. Причината за това е, че обикновените хора не разбират какво представлява този нов регламент. Дори и да използваме данните Ви, след като сме Ви поискали разрешение по правилния начин, съгласно правилата на GDPR, е възможно да не знаете, че сте ми дали някакво съгласие или да не си спомняте за това.
Казват, че мобилните разплащания през телефон са следващата голяма тенденция. Може би тук опасенията за сигурността на данните са по-големи обаче?
- Зависи от дефиницията за сигурност. Ако използвате физическа кредитна карта, когато извършвата трансакция, пак се генерират данни. Тези данни отиват в облака. Ако използвате мобилния си телефон, трансакцията ще бъде извършена от чип в мобилния ви телефон, вместо от чип в кредитната ви карта. Разликата е много малка. Генерират се същите данни, информацията отново отива в облака. Въпросът е, ако някой вземе тази информация и я използва без ваше одобрение във ваша полза, това правилно ли е или не. По този повод обичам да давам два примера - добър и лош.
За първи път от 10 години щях да ходя на ваканция само със съпругата ми за един уикенд. Реших да отворя Booking.com, проверих и запазих място в Ровини. Беше четвъртък вечерта. Запазих хотел, платих и приключих. На сутринта получих съобщение от Booking.com, което гласеше: “Г-н Платер, цените на квартирите в Ровини се понижиха.” И аз си казах: “Но аз платих вчера. Защо ми го казвате сега?”. Това е използването на данни не за услуга, а за да ви досаждат. Използваха даннните ми, за да ми кажат, че нещо, за което съм платил вчера, вече е с 20% по-евтино. Това е лош пример. Добрият пример е свързан с това, че си купувам обувки от италиански онлайн магазин. От него ми изпратиха съобщение, в което казват: “Може би вече е време да смените обувките, които купихте преди две години. Тъй като сте лоялен потребител, сега ще ви дадем 20% намаление”. Това използване на данните в моя полза.
A1 Group предлага нова услуга, свързана със събирането на данни и предоставянето им на собственици на магазини, на собственици на билборди и т.н. Как решихте да се насочите в тази посока и за какъв вид следене на потребителите говорим в случая?
- Ние не следим потребителите, нито техните устройства. Следим локациите им. Не знаем за кой човек става дума, с какъв телефон е, не знаем нищо. Единственото нещо, което ни е известно, е, че някой е бил там веднъж. Ако се чудите например къде да отворите новия си магазин и имате две улици, между които се колебаете - искате да знаете колко души минават по едната и колко по другата. Тогава можем да ви кажем, че има по-голям шанс повече хора да преминават по едната улица, отколкото по другата. Общественият транспорт има друг проблем - че много хора се возят, без да валидират картите си. Транспортната компания не знае колко души използват даден влак например. Тези услуги могат реално да помогнат на компаниите. Ние не използваме данни, а статистика, което е различно.
преди 5 години Този, който е измислил новото име, сигурно е с неуспешна трапанация на черепа.Това наистина е пример за най-несполучлива смяна на името на бранд.Абсолютно и безумно малоумие. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години A1 по-добре да работят върху авторитета си и отношенията с клиентите и служителите.Защото са в дъното на всички класации в тези отношения. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години паххахахахха, тия дето не знаят от къде имат хората плащания и имат ли ги реално или са измислени/объркани. Какъв ИТ бизнес, те една база данни не могат да поддържат. И 50 пъти да им се смени името, вече се издъниха твърде много пъти, за да им се получи нещо. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години А1 да се научат да доставят интернет поне на половина на това което обявяват в плановете си пак ще е постижение ... какъв ИТ бизнес какви 5лв. и да вземат да направят една оптика дето не дава дефекти на всеки 2 месеца също нема да е зле ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар