Данаил Арапкюлиев започва кариерата си в Alcatel-Lucent, след това 4 години участва в стартирането и развитието на френски стартъп в областта на цифровите комуникации, a понастоящем е оперативен директор в българския клон на IT аутсорсинг компанията Proxiad, където успешно прилага опита си при планиране на проекти, разбиране нуждите на клиента спрямо бизнес тенденциите и силна комуникация с него.
Данаил се описва като проактивен и креативен, който винаги действа с размах и усмивка. „Няма проблеми, има само решения“ е неговото мото. С него разговаряме за дейността на Proxiad Bulgaria в България и бъдещите ѝ планове.
Френската IT компания Proxiad възнамеряваше да увеличи екипите си от Java специалисти в България с до 30% през миналата година. Успяхте ли да изпълните целта си? Трудно ли е в тази среда на пазара на труда да намерите подходящите специалисти?
През последната година Proxiad Bulgaria e увеличила с 22% назначените Java професионалисти спрямо 2017 г. и те съставляват 23% от всички назначени за 2018 г. Анализът показа, че освен техническите позиции компанията се развива успоредно и в посока BPO, където също наетите хора надхвърлиха поставените от нас цели.
За 2019 г. отново гледаме в посока да наемем още JAVA специалисти. Имаме и много нови проекти, което налага и търсенето ни в направленията Node.Js, Angular, Golang и PHP, и не само. Въпреки динамиката в сферата и „войната“ за IT специалисти имаме ясна стратегия и визия, обвързани с кариерното развитие на всеки един служител на Proxiad.
Бързи и гъвкави сме при разговорите си с кандидатите за работа и се опитваме да бъдем максимално обстойни за цялостния процес на работа, комуникация и работна среда. Залагаме на работни процеси, които да подобрят продуктивността на всеки един от нас. Подобрихме вътрешните ни системи и процеси, свързани със служителите ни.
Системна комуникация с всеки – отчетност на работата, обратна връзка, възможност за споделяне на идеи и предложения. Тук трябва да кажем, че вратите на мениджмънта са широко отворени и всеки един от нас може по всяко време да говори с мениджърите в компанията. Залагаме на различни коучинги, практически курсове и обучения индивидуално за всеки служител.
Нали знаете: Teams that Play Together, Stay Together. Хората са най-важни за нас и те са силата, която задвижва цялата машина. Неслучайно слоганът ни е Technology empowered by people.
Oт какви IT услуги имат най-често нужда клиентите ви? Кои са най-големите клиенти и от кои браншове са?
Proxiad Bulgaria за своите над 15 години на пазара на IT услугите може да се похвали с широко портфолио от клиенти, голяма част от които са дългосрочни. Партньори сме в развитието на много финансови, банкови, застрахователни, комерсиални, телекомуникационни, ритейл и други компании.
Стабилната позиция на компанията на европейския и най-вече френския пазар се дължи на това, че като част от групата на Proxiad българският клон отговаря на изискванията на клиента за гъвкавост, бързина, растеж, гарантирано качество, експертни технически решения. В последно време клиентите ни търсят у нас като партньор и други ценности, като контрол на качеството, ефективност и добавена стойност в стратегическото развитие на техните продукти и услуги. Отделът по продажби отчита, че сама по себе си цената няма да бъде решаващ фактор през 2019 г., когато става въпрос за избор на офшорни партньори за разработване на софтуер. Връзката между нас и клиента ще бъде по-скоро насочена към хората и комуникацията.
Нашата сила е в практическите подходи, които биха могли да помогнат да адаптираме услугите си към нуждите на клиентите, за да им предложим ефективно решение за техния бизнес. Едни от най-успешните проекти, които имаме, се основават на точно такива подходи:
Първият модел предлага на клиента възможност да създаде свой собствен екип в Proxiad, изцяло сформиран и работещ за него.
Вторият модел предоставя възможността клиентът да изнесе бизнес процеси при нас, като има гарантиран контрол на разходите, качествено и навременно предаване на крайния продукт.
Тук ще попитате как клиентът избира кой модел е подходящ за него. Първо, имаме изключително силен акаунт мениджмънт екип, който насочва клиента през целия път във вземане на решение - кое би работило най-добре за него. И второ, в корпоративния ни сайт заложихме на интерактивни елементи, с помощта на които клиентът сам може да се ориентира в предлаганите от нас възможности. Минава през няколко стъпки и въпроси. Те, от своя страна, ни дават по-точна информация да разберем от какво има нужда той.
В момента развиваме BPO и R&D услуги за една от най-големите компании, развиващи облачни решения за всяка сфера на бизнеса - от продажби и маркетинг през управление на ЧР, до производство и доставки.
Партньор сме и на една от най-големите компании в интернет банкирането в Германия. В момента обсъждаме и нов и още по-иновативен проект с тях.
Друг интересен клиент е германски доставчик на финансови услуги, предоставящ мултивалутни IBAN сметки, валутни, местни и глобални трансфери и ePayments, задвижвани от отворени програмни интерфейси, с цел рентабилни решения за плащане и банкиране.
Имате ли диверсификация на клиентите Ви по отношение на произхода им, след като по-голямата част от тях бяха поне доскоро от Франция? Имате ли български клиенти?
Основният ни пазар за 2019 г. остава Франция, но, разбира се, целта ни е да растем и отправяме поглед и към Германия, и САЩ. И смятаме те да станат респективно 30% от пазара ни тази година. В тази връзка стартирахме първото тримесечие и с по-голям екип от хора в отдела по продажби, като наехме специалисти, чиято основна цел ще бъде именно това. Тук може да споделим и една от мисиите ни за бъдещето развитие на Proxiad – да отворим офис в Германия.
Разбира се, че България също е част от бизнес целите и развитието на Proxiad за 2019 г. Актуално работим с няколко компании на местно ниво.
Защо според Вас Европа не успява да създаде и изгради (с малки изключения) успешни технологични компании, за разлика от САЩ и Китай? Има ли опасност Старият континент да изостане още повече от тези две страни?
Няма съмнение, че по отношение на най-големите компании европейският технологичен сектор изостава от САЩ и вероятно и Китай. Но много от инвеститорите виждат атрактивни възможности в другите нива на европейските технологични пазари, особено ако са широко дефинирани. Много международни компании създават и изграждат технологични центрове в Европа, които по никакъв начин не отстъпват на подобни центрове в САЩ и Китай. Много от тези компании изнасят голяма част от R&D процесите си, за да могат да се съсредоточат в бизнес развитието си.
В Европа има добра база от потенциални таланти, което само по себе си прави дестинацията интересна за инвестиции в нови технологии. Въпрос на очаквания на инвеститорите, които често са изправени пред избор от различни водещи фактори като например: размер на инвестицията, приходи, бърз растеж, клиентска база, доказателство за концепцията, база от потенциални клиенти, локален или международен пазар, бързо навлизане на пазара и други.
Какво е довело една френска компания точно в страната ни, а не например в Румъния, където езикът е по-близък?
Ще отговоря като един представител на франкофонското общество в България и като един от многото в Proxiad Bulgaria, завърнали се след завършване на образованието си във Франция, за да работят в родината си. България разполага с изключително добра екосистема за развитие на IT бизнеса. България е една от първите дестинации в Източна Европа, доставчик на изнесени IT услуги. И не на последно място, разбира се, са корпоративните такси, които са най-ниските на континента – 10% спрямо 25% спрямо други държави.
Имаме колеги, които дори са се завърнали от Франция с конкретната идея да работят за Proxiad Bulgaria и да се развиват тук, но с опита и квалификацията на френски ученици.
Именно тези висококвалифицирани кадри, в комбинация с климат, малка часова разлика, привлекателен живот и нужда от ново място и ниша, намират собствениците на компанията в България.
С гордост може да кажем, че Proxiad Bulgaria е пионер в областта – една от първите IT аутсорсинг компании в България, специализирана в разработката на професионални софтуерни решения. Така вече 15 години потвърждаваме, че взетото решение Proxiad да отвори офис в България е било повече от правилно. Днес имаме два офиса - в София и Пловдив, с повече от 200 специалисти в различни IT направления.
В заключение мога да кажа, че 2019 г. изглежда обещаваща както за бизнеса, така и за всички професионалисти в бранша. Нашата основна задача преди всичко ще бъде да продължим да изграждаме доверие и прозрачност между клиента и нас като партньори. Бизнесът търси партньор, който може да му предложи качествени услуги, които да му дават конкурентно предимство пред другите. А това е първа цел и отправна точка за нас.