Хелена Норман е старши вицепрезидент и главен директор маркетинг и комуникации на шведската компания за телекомуникационно оборудване Ericsson. Кариерата ѝ започва именно в тази фирма през 1998 г., където успява да се изкачи до сегашния си пост. В рамките на работата си тя е ангажирана с бранд стратегията и бизнес развитието на Ericsson. С Хелена успяхме да се срещнем на Mobile World Congress, където тя подробно ни разказа за това какво предстои за компанията след една изключително турбулентна година.
Разбира се, няма как да не започнем разговора с темата за новия изпълнителен директор на Ericsson. Какви са плановете му?
- Борхе Еколм е начело на компанията от няколко седмици и вече инициира преразглеждане на стратегията ни. Този процес все още не е завършил, така че все още не сме комуникирали стратегията по простата причина, че толкова малко седмици не са достатъчно време, за да стигнем до това. Междувременно, разбира се, ще говорим по този въпрос. Това, което той направи наскоро, когато се срещна с клиенти, беше да обясни, че вижда голяма възможност за растеж и достигане на позиция номер едно в областите на индустрията, към които сме насочени. Разбира се, той пое този пост, защото вижда голям потенциал в компанията.
Г-н Еколм би трябвало да има доста добър поглед върху компанията, защото е част от нея отдавна...
- Така е. Той е в Борда на директорите от 10 години, но тази позиция е много различна от тази на главния изпълнителен директор. Той твърди, че сега вижда много повече възможности, когато е вътре в компанията, отколкото когато беше в борда, макар че и преди познаваше Ericsson доста добре. В борда гледаш нещата от различна перспектива. В различните страни бордът функционира по различен начин. В САЩ главният изпълнителен директор и председателят често са един и същи човек. В Швеция са отделно, така че бордът съблюдава работата на мениджмънта, но не е активно ангажиран с нея.
Коя е най-сложната задача, с която трябва да се заеме сега господин Еколм?
- Смятам, че най-голямото предизвикателство пред него ще бъде да определи бъдещата стратегия и да се увери, че взимаме правилните стратегически решения, от гледна точка на това да изграждаме дългосрочна стабилност на компанията. Не говорим за тримесечие или две, а за следващите пет до 10 години, как можем да сме сигурни, че можем да си върнем позиции. Индустрията се променя изключително бързо и наистина трябва да сме сигурни, че сме крачка напред.
Ericsson планира ли да разшири бизнеса си в нови области?
- Стратегията, която имахме, е базирана на мрежите, на силата ни в радиото, на пътя към 5G. Това ще бъде и основна част от стратегията, която се подготвя, защото това е основният ни бизнес. Днес инвестираме и в ИТ решения за мобилни оператори, облачни системи, IP мрежи, макар и по тях да работим със Cisco, ние имаме различна стратегия, медийни решения, интернет на нещата и други. Така че в момента имаме доста широка стратегия. Това, към което се стремим в момента, по-скоро е да определим областите, в които да се фокусираме повече. Ще се повторя, но индустрията се променя бързо, така че това, което беше логичен избор преди няколко години, днес го гледаме от различна перспектива. Ето защо преоценяваме, разбира се, разчитайки на основните си сили.
И все пак винаги може да се спори. Някои хора твърдят, че стратегията ни е твърде обширна, че сме инвестирали в прекалено много области. Други смятат, че е прекалено тясна, че не сме инвестирали в достатъчно области. Това, което правим в момента, е да разглеждаме клиентите си, включително потенциалните. Гледаме накъде се насочват, къде са технологиите във всичко това и в какво сме силни. След това подреждаме пъзела - кои са областите, в които клиентите искат да бъдем, кои са областите, в които имаме шанса да сме наистина силни, и да инвестираме там. Със сигурност няма да се откажем от всичко, което сме правили досега и да се заемем с нещо ново.
Споменахте, че плановете на Ericsson са свързани дългосрочно с 5G. Какви инвестиции сте планирали да направите?
- Не разкриваме размера на подобни инвестиции, но мога да кажа, че инвестираме приблизително 30 млрд. шведски крони годишно в проучвания и развитие. Тази сума се задържа на това ниво от доста време, като трябва да отбележим, че е доста висока от гледна точка на размера на компанията. Но това трябва да правиш, ако искаш да бъдеш в такъв тип индустрия. Разбира се, една голяма част от това е радиото, защото това е основният бизнес на компанията. И естествено парите за проучвания и развитие отиват главно за разработването на нови части от портфолиото. Ето защо сега, с приближаването към 5G мрежите, ще запълним така портфолиото си, че да сме готови. Идеята е, че когато 5G стане факт, клиентите не трябва да заменят оборудването си, а да направят известни надграждания, така че промяната да се случи възможно най-гладко. По това се работи и сега, а това е една доста голяма инвестиция.