Колко усилия и средства коства създаването на независим гейминг проект в България и може ли българска игра да пробие на световния пазар във време на ожесточена конкуренция? С тези въпроси се обърнахме към Ивайло Коралски и Тодор Тодоров, които стоят зад студиото за игри Kyodai, разработващо първия си голям проект - играта Project Elea. Ето какво коментирахме с тях за амбициите им на международния пазар в контекста на развиващата се все по-силно виртуалната реалност и новите тенденции в индустрията.
Колко души стоят зад Kyodai?
Ивайло Коралски: Двамата с Тодор Тодоров сме съоснователи на Kyodai. Заедно с него сме и лицата, които стоят зад първоначалната идея за създаването на Project Elea. Работим и с външни сътрудници – сценарист (Дечо Таралежков), композитор (Симеон Христов), 2D художник (Павел Симеонов), актьори.
Какви планове имате за студиото?
Ивайло: Подобно на повечето инди студия в световен мащаб, мислим за поетапно развитие на Kyodai. Първоначалните планове за разширяване ще бъдат базирани на бюджета, който успеем да осигурим за завършването на играта. В този ред на мисли е изключително важно да не повтаряме генералната грешка на множество малки независими гейм студия, които при получаването на определено финансиране управляват получените средства прибързано – поставят си излишно високи заплати, назначават повече хора на пълен работен ден, отколкото изисква проектът, който разработват и т.н.
При подобни случаи в един момент парите неусетно се изпаряват, нова финансова инжекция липсва, разработваният проект не е завършен, а съответното студио набързо приключва работа. Истината е, че едно малко независимо (софтуерно) студио, подобно на Kyodai, може да мисли по-спокойно за утрешния ден, едва след като има зад гърба си поне един успешен финансово проект. Евентуалният бюджет, който се надяваме да осигурим на Kyodai в най-скоро време, ще има за цел единствено да спомогне за завършването и пускането в продажба на Project Elea, а не да осигури бъдещето на компанията. Споменатото бъдеще и развитие ще зависи изцяло от успеха на дебютния ни проект.
Как се роди идеята за Project Elea?
Тодор Тодоров: Идеята да създадем собствена игра с Ивайло витае в главите ни от много години. Преди Project Elea стартирахме няколко алтернативни проекта – например аркаден шутър за мобилни телефони и стратегия от вида “tower defense”, но за съжаление не успяхме да завършим нито един от тях. Основната причина се състоеше в невъзможността ни да се отдаден напълно на споменатите проекти. За Project Elea с Коралски приехме, че подходът ни трябва да бъде различен – и двамата напуснахме тогавашните си работни места, гмуркайки се смело в няколкомесечен проучвателен период.
След него последва пълно отдаване на идеята Project Elea и към днешна дата разполагаме с нещо повече от работен плейсхолдърен прототип. Любопитен факт между другото, е, че при раждането на идеята за Project Elea през 2011 г., работното заглавие на играта беше “Destiny”, но тъй като се забавихме значително със сериозния старт на разработката по една или друга причина, на пазара излезе прекрасната игра и мастодонтски хит на Bungie, носеща същото име. Продукт "със скромния" бюджет от 500 милиона долара. Както казват мъдрите хора – в живота никога не остават незапълнени празнини.
Каква е концепцията на играта?
Ивайло: Пътешествие през времето и пространството под формата на фантастична драма. Project Elea може да бъде причислена към ставащите все по-популярни „experience” игри, при които споменатото преживяване, в съчетание с притегателна сюжетна линия и адекватен звуков и визуален дизайн, са водещите елементи, които търсят модерните играчи, навършили пълнолетие.
Говорим за нещо средно между кино продукция и литературна творба, плюс щипка уникалност, която единствено развлекателният софтуер от подобен тип може да предложи – възможността за водене на действието от страна на играча, пряко участие в неговото развитие и създаване на ситуации, при които човек трябва да напрегне мозъчния си апарат, за да успее да продължи виртуалния разказ. Не на последно място, подобен тип игри дават възможност на играча сам да навърже сюжетната линия, която разработчикът желае да му разкаже, на база това колко време е инвестирал в обхождането и претърсването на предложения му виртуален свят.
При Project Elea действието се развива от първо лице – тоест през очите на играча/главната героиня. И още – играчът ще може да си взаимодейства с почти всички обекти, изграждащи околната среда.
преди 8 години Хахаха за да създадеш една игра нямаш никакви разходи освен време. И другото нещо което ти трябва е талант. Има достатъчно open source engines върху които да надграждаш. Вижте ID например създателите на DOOM и QUAKE. Игрите със най - красива графика за времето си създадени от няколко човека. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години ае и тия искат субсидии, ненаяли се .... вие луди ли сте, по добре е да не се меси държавата отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години т.е. затова ИМА отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Затова нема една камара стартуп сайтове, който нямат нищо общо с това в коя държава се намираш. Държавата да си гледа здравеопазване, просвета, сигурност, правораздаване. Само това да върши няма да искам нищо от нея! Дори ще съм радостен, че плащам данъци. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Мисля, че тези момчета трябва да се фокусират върху development-а на играта и да оставят това, на кого трябва да помага държавата на други хора. Ако играта им е толкова невероятно със сигурност ще успеят да си финансират проект без абсолютно никакъв проблем. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Човека, който създаде дотата, бе с ник Guinsoo, той е един от хората зад League of Legends, Всеки който е разцъквал такива игри, знае че тая в Кореа буквално пълни стадиони, правят се милиони $ печалба от микро транзакции, към което се стреми всяка игра от типа МОБА. Та не виждам, защо държавата трябва да помага, след като трябва играта да ти генерира приход. А в България за електронен спорт на нивото в западните държави и дума не може да става. Тук спонсори няма, а пари единствено ако си намериш западен такъв или от стрийминг. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Но вече има доста професионални играчи(ако някой не е наясно колко изкарва един професионален геймър-ами...милионери са, на по 18-20 години...значи-повече от един български футболист), които я играят. Та защо да се финансира от държавата нещо, след като на бранша му липсва идейност. А глупостта free-to-play, че била рискова е отражение на типичната бг черта да искаме да сме богати за вчера. Големите игри са free-to-play. ДотА 1 години наред на практика не изкарваше нищо, а беше...то тогава даже самостоятелна игра не беше, но беше ужасно популярна и тогава. Сигурно icefrog е бил луд да се занимава с нея. С две думи-вие го измислете, направете и само покажете на света и, убеден съм, че бързо ще се намерят инвеститори. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Държавата в същност подкрепя гейминг индустрията. Така де-парите си се крадат, както и в другите спортове, но все пак спортният тотализатор отделя пари за едната(от двете) гейминг организации. Интересно е къде стигат, щото най-добрите български състезатели не виждат кинти от тях(твърдя, че знам за поне 90% от тях, а някои познавам и лично). Въпросният пич, казва, че държавата не дава пари(макар, че аз не видях в текста точно такава формулировка) на фирмите производителки-ами не дава...що да дава? След Цар(дето е на...15 години, нещо такова) друга читава бг игра не се сещам. Че нямаме Blizzard и Valve(особено втората си беше една мижава малка компанийка с персонал, който едва може да напълни няколко маси в заведение; преди да развие CS) е ясно, ама няма и как да имаме. А Бънджи е далеч от мастодонт. А бг игрите са ...или им липсва добър геймплей или графиката им куца яко, но обикновено е първото. Давам пример-HoN излезе относително скоро и вече маже класациите. А е със слаба графика. отговор Сигнализирай за неуместен коментар