IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Н. Величков: България е последна в Европа по навлизане на 4G

Макс Телеком ще изплати задълженията си към КРС в срок и планира скоро да пусне традиционна гласова услуга като четвърти телеком

08:11 | 02.03.16 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: личен архив</em></p>

Снимка: личен архив

За поредна година Mobile World Congress обърна специално внимание на 5G мрежите, поставяйки ги във фокуса на голяма част от събитията си. Същевременно тук тепърва започваме да говорим за 4G. Колко бързо ще успеем да наваксаме навлизането на 4G спрямо темповете, които виждаме в Европа?

4G навлезе в България още през май 2014 г. Ние от Макс пуснахме първата търговски достъпна 4G мрежа в България – вярно, с доста по-малки рекламни бюджети, което вероятно е причината много хора да не помнят това. На тримата големи оператори им се случва в момента или им предстои пускането на 4G тази година. Като иноватор на пазара ние обаче отново сме стъпка пред тях, защото вече мислим за LTE Advanced – с още по-високи скорости на мобилния интернет. И да – правилно сте останали с впечатление, че България изостава. Ние сме последни в Европа по навлизане на 4G, докато светът мисли напред за LTE Advanced и за 5G. Неслучайно 5G мрежите бяха основна тема на Mobile World Congress в Барселона тази година, но България, за съжаление, е още далеч от това развитие.

Изграждането на инфраструктурата ли е най-големият проблем в случая, след като КРС вече даде разрешение за използване на допълнителни честоти?

Проблем за Макс и нашите клиенти няма. Логично, имаме все още по-малко клиенти от трите големи телекома и затова скоростите на мобилния ни интернет са много високи и предоставяме големи обеми от по 100 000 MB и дори 300 000 MB на месец. Кой друг оператор може да си позволи това?! Но от гледна точка на големите оператори – за тях липсата на капацитет на мрежите им се оказва проблем да предоставят на клиентите си масово типичните 4G скорости, които им продават. Нашите амбиции са в посока партньорства, обединяване на честоти и пускане на следващото най-добро в света на технологиите – LTE Advanced, за което са необходими още честоти. Затова както казах, не само че продължаваме да си плащаме таксите за честотите, които вече имаме, но и ще си купим нови 2х5 MHz след тяхното освобождаване от КРС.

А относно инфраструктурата – в момента регулациите в България са насочени силно в тази посока. У нас е възприето, че трябва да има силна вертикализация на пазара и всеки оператор трябва да изгради собствена мрежа. Това е в разрез със световните практики, където операторите вместо да харчат пари за инфраструктура, се обединяват и няколко ползват една мрежа. Такава е здравата логика, която трябва да следваме – да инвестираме в качество на услугите на добри пазарни цени за клиентите си, вместо да строим инфраструктура. Всъщност е много просто. Затова направихме партньорство за национален роуминг с друг български оператор и скоро ще ползваме тяхната мрежа извън зоните на покритие на нашата.

Планирате ли да намалите цените на услугите си във връзка с увеличаването на конкуренцията?

Може да прозвучи нескромно, но всъщност ние увеличаваме конкуренцията и това кара другите оператори да предприемат спекулативни ходове като темата, която дискутирахме по-рано. Такъв тип спекулации не са градивни за пазара. Напротив. Но ако конкуренцията се отразява в намаляване на цени и по-високо качество на услугите – ние подкрепяме горещо. Именно за това работим ние.

Отново в Барселона Гюнтер Йотингер разкри, че Европейската комисия е започнала дискусии с телекомите за подготвяне на координиран план за действие за 5G в Европа. Вие участвате ли в тези преговори и има ли участник от българския пазар, който да го прави?

Не сме запознати някои от българския телеком пазар да участва. Вероятно участват посредством централите на компаниите, които представляват в България. Темата за 5G в Европа е належаща, защото технологиите се развиват всеки ден, а ние в България изоставаме драматично, от което българите пропускат ползи. Смятаме, че българските потребители заслужават по-бърз мобилен интернет и по-качествен достъп до света.

Миналата година пуснахте приложението Voicer. Колко активни потребители има вече то?

Услугата ни се радва на растящ интерес и има вече хиляди ползватели. Дава ни възможност да достигнем до потребители на другите мобилни оператори, които търсят алтернативни и евтини решения за глас. Ще развиваме Voicer с три посоки – създаване на глобална мрежа от оператори и потребители, които да комуникират без ограничения с целия свят, използването на Voicer като мобилен портфейл за бързи разплащания и Voicer като трафик приложение за бързо придвижване в градската среда и съветник за лесно паркиране. Амбицията ни е да излезем извън България с приложението.

Миналата седмица представихме Voicer на Mobile World Congress в Барселона на щанда на партньора ни GENBAND. Много сме горди, че с нас се срещнаха редица компании, включително световни телекоми, които бяха впечатлени от бизнес модела ни и ни поздравиха за това какво умно решение сме намерили да пуснем гласова услуга при наличието на развита 4G мрежа, но без 2G или 3G.

Последна актуализация: 05:38 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още