Трябва да се имат предвид и задаващите се нови регулации, свързани с IFRS (счетоводните стандарти International Financial Reporting Standards), по отношение на приходите. При смартфоните пък трябва да действаме различно в аспекта на услугите и в аспекта на продуктите.
Освен това трябва да продължим преговорите с телекомите, а хубавото е, че компаниите гледат на ситуацията не само от гледна точка на регулациите, но и от гледна точка данните, които събират за потребителите на смартфони и които предоставят на други собственици на ключови бизнеси. Последното е свързано с получаването на по-голяма стойност от бизнеса. Дава ясен поглед върху въпроси като кои са потребителите, какво правят и какво предпочитат.
Говорейки за потребителите, наистина ли киберсигурността и опазването на данните е толкова голям проблем в момента или медиите преекспонират въпроса?
Не, наистина е голям въпрос. Естествено във всяка индустрия е различно, но със сигурност това е тема, която е особено чувствителна в момента. Всичко е въпрос на доверие. Вижте какво се случи с Volkswagen! Ако си поставен в такава ситуация, потребителят започва да се притеснява, че може да има много хакерски намеси, особено в компании за търговия на дребно. Тогава нещата стават по-сериозни. Да си припомним какво се случи със сайта за запознанства Ashley Madison, в който женени хора се бяха регистрирали. Хакерите след това пуснаха списък с имената на обвързани потребители, които си търсят извънбрачни връзки. Говоря за сигурност и доверие. Ако ги разбиете, хората много бързо ще се оттеглят от вас.
Това означава ли, че сигурността е във фокуса на SAP?
Да, опеределно. Имаме главен директор по сигурността, който се грижи за тези въпроси. Компаниите искат да са сигурни, че системите им ще бъдат устойчиви на атаки. Въпросът е ключов, а защитата е нещо, което не може да бъде подминато.
Кой е “големият шеф” в индустрията в момента?
Смятам, че има няколко телекома, които другите се стремят да следват. Два от големите които оперират тук в Европа са Deutsche Telekom и Vodafone, докато в САЩ говорим преди всичко за AT&T. Но има и няколко по-малки телекома, които са много иновативни.
Какво ги прави толкова различни и иновативни?
Те променят начина, по който хората се абонират за услугите им. Освен това субсидират купуването на смартфони, което е особено привлекателно за голяма част от потребителите. Не бива да пропускаме и нещо, което се нарича анализ на модела на потребителското пазаруване. В допълнение се търсят и точкит за контакт с клиента, независимо дали това се случва чрез кол център, SMS или нещо друго.
Базирайки се на цялата информация, която анализират, телекомите имат възможност да кажат в определена ситуация в каква посока биха поели потребителите. Така ако сте човек, който пътува много по работа, иска безплатни разговори, но операторът не ви осигурява това и другите услуги, от които се нуждаете по време на път, има 80% шанс да се откажете от него и да отидете при друга компания. Благодарение на това ниво на анализа, телекомите могат да отправят специфични предложения на отделните потребители и да ги запазят при себе си. Тук говорим за проактивност, когато става дума за крайния потребител.
*Machine to machine (m2m) – технологии, които позволяват на свързаните системи да комуникират с други устройства от същия тип.