Най-голямата софтуерна компания в Европа SAP мисли все повече в посока работа с телекомите, стъпвайки все по-смело в една бързо променяща се индустрия. Какво се случва в нея, научихме от Еван Шулц, глобален ръководител на телекомуникационната екосистема в SAP. С него успяхме да се срещнем в рамките на SAP Telco Day - специално събитие, което компанията провежда вече за втора година, и което е насочено преди всичко към телекомуникационния бизнес.
Първият дискусионен панел на SAP Telco Day носеше името “Бъдете смели, движете се напред”. Защо компаниите трябва да бъдат толкова смели днес?
Добър въпрос. В момента телекомуникационната индустрия се намира под голям натиск по отношение на маржовете на печалба и къде компаниите биха искали да се позиционират, както и какви искат да бъдат, когато се разраснат. Ето защо смятам, че телекомуникационните компании трябва да се диференцират добре.
Според мен има два различни типа телекоми. Едните искат да бъдат много рентабилни затова предпочитат да купуват други телекомуникационни фирми или се насочват към други пазари, които им предоставят нови възможности, като допълнителни абонати например. Тези телекоми ще оцелеят, но те няма да са тези, които ще са наистина големите играчи на бъдещето.
Онези, които ще бъдат успешни, ще са компаниите, които успеят да разширят границите, да предложат на клиентите си допълнителни услуги, да открият нови източници на приходи, в това число интернет на нещата (Internet of Things - IoT) или machine to machine*. Тук не става дума само за свързването, но и за предлагането на приложения и услуги, които да имат истинска полза за клиентите и потребителите.
Това означава ли, че ключът към успехът на телекомуникационните компании се крие в иновации, нови платформи и нов бизнес модел?
Абсолютно. Друго особено важно нещо е близостта до клиента. Знаете, че телекомуникационните компании имат по-продуктов подход, но живеем във време, в което няма как да пренебрегнем клиентите. Ето защо трябва да мислим как можем да им предлагаме повече неща. Ако погледнем всички сложни оферти и предложения, които телекомите имат в момента, ще видим, че някои от тях не са чак толкова печеливши. Тогава се питаме защо продължават да ги предлагат и не се насочат към такива, които са по-печеливши, към такива, които ще бъдат наистина полезни на потребителите. Вече не става дума само за привличането на нови абонати. Разбира се, това е прекрасно, но е много по-скъпо от запазването на съществуващата база от потребители и постепенното, но доста по-бавно разширяване.
В такъв случай за какво е голямата надпревара в момента в телекомуникационната индустрия - за привличането на нови абонати или за създаването на иновации?
Смятам, че иновацията е правилният път за телекомите, защото хората се интересуват от нови неща. Това е единственият начин телекомуникационните компании наистина да се развият, което пък ще им помогне да привлекат по-лоялни потребители и да бъдат по-привлекателни за клиентите не само с цените си. Говоря за решение, което се базира на много повече от цената.
Кои са най-големите предизвикателства за SAP в момента в телекомуникационната индустрия?
Това е индустрия, в която ще имаме наистина голям растеж в бъдеще, но в момента компанията няма толкова силно присъствие, каквото бихме желали. Началото е до известна степен скромно, но имаме големи амбиции по отношение на телекомите и имаме добра стартова позиция, защото работим с голяма част от тях.