Още от появата на термина “напредничави технологии” преди близо 20 години, стана ясно, че той ще бъде свързван с най-вълнуващите и моделиращи индустрията иновации. Но как се стига от възклицанието “Еврика!”, до осъществяването на бизнес идея за продукт или услуга, която има потенциала да промени изцяло технологичната индустрия – или да постави началото на нова? Какво разграничава победителите от губещите? Тези въпроси задава бившият главен консултант на Apple – Гай Кауазаки, пред CNBC. Той е съветвал Google за развитието на мобилното крило Motorola, както и други компании, които са се нуждаели от ценни насоки в областта на иновацията и трупането на богатства.
В дългосрочен план технологичните пробиви са единственият начин да си уместен, съдържателен и доходоносен, смята Кауазаки. Много малко компании се възползват от този шанс, но гиганти като Apple и Google знаят много добре как да работят в тази посока. Какво знаят те, което другите компании не знаят. Кауазаки акцентира върху няколко водещи принципа, които останалите могат да използват.
Създайте значение. Причината за съществуването на пробивността се корени в искреното желание за създаване на значение. Това изисква мощни перспективи, като “променяне на света” и “превръщане на света в по-добро място.” Така например, Apple промени света чрез демократизиране на компютърните платформи, а Google го направи по-добро място с демократизиране на информацията.
Преминете към следващата крива. Пробивността не се появява, когато компанията създават малко-добър от предишния продукт и го продава на същата крива. Пробивността се появава, когато преминете на следващата крива или направо създадете нова крива. Macintosh не е слабо подобрена версия на Apple II. Стартъп компанията Uber не предлага малко по-добра версия на такси услугата. Триизмерният принтер не е леко подобрен лазерен принтер. PayPal не е леко подобрен Western Union.
Не чакайте за съвършенство. Пробивните компании могат да реализират продукцията си. Те не си губят времето в размишления около новите технологии, позволявайки на пазара просто да ги отмине. Вместо това, тези напредничавите компании заемат нова ниша и излизат на пазара. Първият лазерен принтер беше много по-добър от най-добрия матричен принтер, но това не го прави перфектен. Той можеше да печата само от едната страна на листа, работеше само с един размер хартия, трансфера на информация бе бавен, а цената - около 7000 долара. Това не означава, че пробивните компании произвеждат некачествени устройства, а че създават революционни продукти, които имат някои некачествени елементи.
Разбъркай системата. Може би това е най-трудната част на пробивния пазар, тъй като създаването и продажбата на напредничави продукти изисква по-различно отношение, отколкото продажбата на подобрен познат продукт. Така или иначе, дори ако първият революционен продукт има своите недостатъци, той обикновено получава втора, трета, четвърта и така нататък версии, като най-накрая грешките са изчистени. Това разбира се, е изключително труден и скъп за компаниите процес.
Спрете и подушете цветятя. Напредничавите компании са гъвкави и опортюнистични. Те използват всяка възможност да достигнат до клиентите чрез планираните свойства на техните продукти, но когато потребителите започнат да използват продуктите им по непланиран от компаниите начин, това е шанс. Apple никога не са очаквали, че един ден Macintosh компютрите ще бъдат използвани ежедневно като настолна издателска машина, но голяма част от хората (писатели, журналисти, дизайнери, фотографи и тн) започнаха да ги използват в работата си именно по този начин. Това беше цвете, което разцъфна и на практика спаси Apple.
Не позволявайте на песимистите да ви свалят на земята. Колкото по-напредничав е един продукт, толкова по-притеснени стават акционерите. Те биха ви казали, че това не може да бъде направено, не трябва да бъде правено и никога няма да стане успешно на пазара. Те дори биха изтъкнали причини от традицията и законовите рамки, за да ви убедят да не се захващате. Замислете се за стартъп компаниите Uber и Airbnb. Те имат проблеми не толкова с клиентите, които използват услугите им, колкото със статуквото, което се опитва да се запази. Пробивните компании не позволяват на песимизма и съпротивата да спрат прогреса.
Това е същността на изкуството да бъдеш напредничав. Можете да използвате тези принципи и да почерпите вдъхновение от работата на тези компании, които искат да променят света, казва Кауазаки.