IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Том Серес: Следвайте страстта си, парите сами ще дойдат

Разкажете своята история, защото повечето инвеститори се интересуват всъщност от самия предприемач, съветва основателят на социалната платформа Rally.org

08:46 | 18.10.12 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Том Серес. <em>Снимка: Личен архив</em></p>

Том Серес. Снимка: Личен архив

- Какво представлява икономиката на каузите?

Това е сравнително нов термин. Като цяло това е икономика от бъдещето, при която потребителите ще могат да се свързват по-добре и да говорят за нещата, за които ги е грижа, чрез марки, които отговарят не техните ценности.

Например ако мен ме е грижа за чистата питейна вода и това по някаква причина е онова нещо, което е най-важно за мен (всеки има различни причини), то аз бих искал всичко, което правя в живота си, да бъде в подкрепа на тази моя изконна ценност. Така че всичко, което пазарувам, видът перилен препарат, който ползвам, каузите, които подкрепят пряко или непряко, трябва да са подчинени на това.

Мисля, че има все повече хора с дадена кауза, на която е подчинено почти всичко останало в техния живот.

Не знам точно защо е така, предстои да разберем причината, но дълбоко в себе си всички ние искаме да следваме своята страст и да сме в полза на себе си като същевременно сме в полза на общото благо.

Така че основният въпрос в икономиката на каузите ще бъде да разберем как хората разпределят и харчат парите си в зависимост от своите ценности.

Ценностите са в основата на обществото. Хората се събират и комуникират в зависимост от ценностите си и повечето от решенията, които взимаме всеки един ден, са основани на ценностната система, с която сме израснали или придобили.

- Да, независимо дали го съзнаваме, или не.

Именно. Мисля, че това, което се опитваме да разберем като компания и като специалисти в крайна сметка би могло да се изрази със: „Светът се интересува от: А, Б, В...“. Ако знаем какви са конкретно нещата, от които хората по света се интересуват и за какво истински ги е грижа, тогава ще можем да сме от полза на самите брандове да се свържат с потребителите по повече и по-ефективни начини.

Така че Rally.org може да се разглежда като един огромен експеримент, който се опитва да даде отговор на всичко това.

- Наскоро компанията ви нашумя с това че привлече 7,9 млн. долара от световни рискови капиталисти. Как стигнахте до този успех и кои бяха основните фактори за него?

Обикновено отговарям, че ако има едно нещо, на което основавам своята лична философия, то това е страстта. Всичко, върху което работим в Rally, представлява истинска страст за мен. Мисля, че това е основата на всеки успешен бизнес, защото тогава не ви е страх от нищо.

Мисля, че е много безопасно да завършиш университет и да имаш осигурена работа. Ако това ви кара да се чувствате щастлив – супер. Преди време имах щастието да се запозная с един от основателите на веригата Zales Diamonds. Той ми каза: „Следвай страстта си и никога няма да бъдеш беден“.

Защото, когато дойде бурята, а тя винаги идва, страстта ти ще ти помогне да преминеш през нея, защото нищо друго няма да има значение за теб.

- Как протече процесът на привличане на капитал?

Това беше меко казано един много вълнуващ етап от бизнеса. Развивахме компанията и се справяхме добре, създавахме стойност за потребителите и за инвеститорите, имахме висококвалифициран екип, но решихме да се обърнем отново към инвеститорите, защото искахме да разширим бизнеса още повече.

Първоначално планът ни беше да наберем 5 млн. долара. Тогава Майк Мейпълс каза: „Можем да ви дадем няколко милиона долара, но защо не опитаме да се обърнем и към инвеститори ангели?“

Решихме, че това е добра идея, в крайна сметка ние също сме платформа за привличане на средства онлайн на принципа на crowdfunding (бел. авт. - привличане на капитал от множество инвеститори). Ние също казваме на хората всеки ден: „Виж, трябва да отидеш на Rally.org и да набереш пари за своята кауза“.

В случая Rally.org беше моята кауза.

Така че решихме, че това ще е интересен експеримент, но знаехме, че не сме готови за истинското преживяване. Оказа се, че в рамките на един-два часа след началото на процеса на привличане на капитал получихме стотици и стотици мейли. Хората бяха наистина развълнувани от това, което правехме. В крайна сметка вече имахме добра история, имахме много инвеститори, които вярваха в нас най-вече като предприемачи. Бяхме доказали, че сме способни да изпълним това, което сме обещали.

- Какви инвеститори ви подкрепиха?

Огромен брой хора се отзоваха на нашата покана. Сред тях имаше и такива, които аз лично дълго време бях идеализирал, само с искрица надежда, че някой ден ще мога да работя с тях и да се уча от тях.

Сред тях бе например Тим Ферис (бел. авт. - автор на бестселъра „4-часова работна седмица“ и инвеститор във Facebook, Tumblr и др.), Кевин Роуз (бел. авт. - от Google Ventures), Майкъл Бърч, Крейг Шапироу, Марк Кингдън, президент на Linden Labs (бел. авт. - създател на Second Life) и много други. Не можех да повярвам! Възможността да се учиш от хора като тях е неповторима. Това не може да се купи с пари.

Всички те са удивителни и уникални професионалисти и съм много развълнуван от възможността да се уча от всички тях през следващите години от живота си.

- Как виждате себе си и Rally.org например след пет години?

Мисля, че след пет години Rally ще се превърне в глобален бранд,  който обслужва стотици милиони потребители по света, помага на хора с всякакъв опит и статут да комуникират и да набират капитал за нещата, които са най-важни за тях.

- Какво бихте посъветвали хора, които искат да привличат пари за каквато и да било кауза, да са по-ефективни?

Консултирам множество стартиращи компании и те всички искат да наберат капитал. Моят съвет към всички, които искат да привлекат капитал, е: не се концентрирайте върху набирането на средства. Фокусирайте се върху своята страст и изградете бизнеса. Ако направите това, парите сами ще дойдат – или под формата на продажби, или чрез инвеститори, които се интересуват от вашата страст.

На второ място – разкажете своята история. Защото повечето инвеститори се интересуват всъщност от самия предприемач. Аз имам привилегията да имам инвеститори, които ги е грижа повече за мен, отколкото за компанията. Това е фундаментална разлика според мен.

Именно такива инвеститори трябва да търсите. Това обаче става като се докажете като предприемач, след като преминете през множество трудности, споделяте своята лична история с колкото се може повече хора и не се боите да следвате страстта си.

Всички знаем, че предприемачеството е изключително трудна работа. Затова опитайте се да бъдете възможно най-добрия предприемач, който можете да станете, и ако успеете в това, всичко останало ще си дойде на мястото.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:39 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още