Иван Иванов е първият българин, застанал начело на родното подразделение на южнокорейския електронен конгломерат LG Electronics. Той е управляващ директор на компанията от юли 2010 г. Иванов се присъединява към екипа на LG Electronics България от самото стартиране на бизнеса на фирмата в страната през 2006 година на позицията мениджър „Маркетинг и продажби за черна и бяла техника”. Има над десет години опит в сектора на електродомакинската техника и потребителската електроника и стаж в международни компании, сред които Genco Bulgaria (част от Fourlis Group) и Indesit Company Bulgaria.
Пред Investor.bg той споделя виждането си за местния и световния пазар на електроника, за еволюцията на продуктите и за потребителските нагласи.
- Как бе повлиян пазарът на електроника у нас през тази година, изпълнена със значими спортни събития? Какви са продажбите спрямо миналата?
Пазарът бележи ръст, повлиян както от спортните събития, така и от все по-атрактивните цени и промоционални предложения. Те правят продуктите все по-достъпни. Най-силен ръст се наблюдава при LED телевизорите и мониторите с телевизионен тунер. При таблетите, където за момента компанията LG не е представена, също има значително увеличение на продажбите спрямо миналата година.
- Очаквате ли ръст за пазара през 2012 г. и какъв?
По отношение на телевизорите очаквам ръст в рамките на 7-10%. Това се отнася най-вече за марките с утвърдено пазарно присъствие. Някои компании ще реализират сериозен спад поради глобални проблеми, което ще повлияе на общия ръст в сегмента.
При бялата техника е налице съживяване след период на голям спад, което ще доведе до увеличение от 6-10% на годишна база. То обаче няма да успее да компенсира изоставането през 2010/ 2011г.
При климатичната техника тази година всички компании отчетоха отлични продажби заради изключително горещото време през пролетта и лятото. Случилото се ще доведе до общ ръст на пазара, близък до този при другите продуктови групи.
Продажбите на монитори продължават да се свиват. Изключение правят мониторите с TV тунер, където ръстът ще бъде повече от 10%. Той ще компенсира свиващите се продажби на конвенционални монитори и ще позволи на този сегмент от пазара да се задържи на нивата от миналата година или да спадне съвсем малко.
При мобилните телефони се наблюдава осезаемо намаление на продадените количества. В същото време средните цени на апаратите са значително по-високи заради силното търсене на смартфони. Като цяло очаквам намаление на продадените количества спрямо 2011 г.
- Как ще определите пазара като цени и продажби спрямо годините на бума?
В много продуктови категории предкризисните нива са достигнати, а в някои случаи, като телевизорите, отчитаме ръст спрямо най-добрите години.
- Тези промени сравними ли са с със случващото се в Западна Европа?
Тенденциите са същите, като ръстът в Западна Европа е по-малък. Все пак пазарите там са доста по-наситени от нашия.
- Какви промени забелязвате в потребителските нагласи през последните години? Какво търсят клиентите като цена, качество, характеристики?
Развитието на технологиите насърчава както производителите, така и потребителите все повече да се ориентират към „умните” устройства. У нас това задължително е свързано с атрактивната цена. Все пак вярвам, че българските клиенти постепенно свикват да плащат повече за по-качествени и технологично наситени продукти. Далеч сме обаче от времето, когато този сегмент ще доминира пазара. „Известна марка на ниска цена” все още е формулата за силни продажби.
преди 11 години da отговор Сигнализирай за неуместен коментар