Марвин Лиао е “онлайн ветеран” с над 10 години опит в международната интернет компания Yahoo!.
Заемал е отговорни длъжности в областта на продажбите, бизнес развитието, маркетинга и рекламата, свързани с дейността на компанията на пазари като Азия, Европа, Латинска Америка и САЩ.
Последната му позиция в Yahoo! е търговски директор за Европа, Близкия Изток и Африка.
В момента той е в борда на директорите на редица онлайн компании, базирани в различни части на света.
Марвин Лиао ще бъде лектор в специалното издание на Клуб Investor.bg с тема „Как да направите вашата марка успешна в интернет?“, който ще се проведе на 22 май в Гранд Хотел София.
С него си говорим за бъдещето на онлайн индустрията и рекламния пазар, IPO-то на Facebook, формира ли се нов балон в Силициевата долина, както и за мястото на Балканите на глобалната интернет карта.
- Какви големи промени можем да очакваме на глобалния онлайн пазар през следващите години?
Очаквам рекламите да стават все по-социални – подобно на тези, които Twitter и Facebook предлагат. Наред с това забелязвам, че видеото става все по-важна част от медийния микс с разпространението на високоскоростния интернет. Смятам също, че ръстът на рекламните мрежи навсякъде по света ще води до все по-автоматизирано закупуване на реклама, което ще промени коренно света на интернет рекламата.
- Забелязваш ли нов технологичен балон в сектора?
Този въпрос постоянно се обсъжда в Силициевата долина. Мисля, че в някои сегменти наистина може да се говори за балон, като например този на рекламните технологии.
Въпреки това да се определя целият сектор като балон е неправилно. По света има над 2 млрд. интернет потребители и високото потребление, ръстът на мобилния интернет и таблетите само ще повишават техния брой. Това е една много стабилна платформа за изграждане на бизнес. Наред с това секторите на бизнес софтуера и консумеризацията на ИТ едва започват да се формират.
- Колко голяма е пропастта в технологичното развитие между САЩ и Европа от една страна и Западна Европа и ЦИЕ от друга? В кои области е най-голямо?
Мисля, че това разделение е доста голямо, тъй като има разлика от 3-4 години в развитието на пазара и разпространението на новите технологии.
САЩ са напред от останалите с няколко години, следвани от Западна Европа със закъснение от 1-2 години и след това – региона на Централна и Източна Европа (ЦИЕ), който от своя страна е с около 2 години назад от Западна Европа.
- Миналата година ти каза, че мобилната реклама е като секса в гимназията. Кога ще достигне по-зряла възраст?
Давам ѝ 2-3 години. Мисля, че ръстът ще е изненадващ за доста хора, но много от мобилните компании ще се учат и са се поучили от много от грешките на развитието на пазара, които ние в традиционния интернет направихме.
- Към какъв тип компании проявяват интерес за финансиране рисковите инвеститори в Силициевата долина?
Компании за софтуер за обработка на мащабни обеми от данни, както и аналитичен софтуер. Наред с тях компании за електронна и социална търговия и облачни технологии. Виждам, че проекти, свързани с потребителския интернет, вече не са модерни.
- Кой регион в света смяташ, че е най-атрактивен по отношение на бъдещия ръст в онлайн сектора?
Азиатско-тихоокеанският регион и Централна и Източна Европа са регионите, където има ръст. Без съмнение – цялата инфраструктура и демография сочат към този факт.
- Къде на глобалната карта е пазарът на Балканите по отношение на ръст, възможности, степен на развитие?
Мисля, че ръстът на Балканите като цяло ще бъде много висок през следващите години – от двуцифрен порядък. Ако говорим искрено обаче това се дължи основно на ниската база, от която той тръгва. Въпреки това умните играчи имат множество възможности да се поучат и да заимстват идеи от другите по-развити пазари и играчи.