- Какви са наблюденията ви за промените в областта на онлайн пазаруването?
Това е една от интересните промени за тези шест месеца. Онлайн пазаруването в страната бележи много сериозен ръст. Спрямо миналата година има увеличение като в момента над 50% от онлайн потребителите казват, че пазаруват през мрежата. Смятам, че до голяма степен това развитие се дължи на бума на сайтовете за групово пазаруване.
15% от интернет потребителите в България са ползвали сайт за групово пазаруване през последните 3 месеца. 2% пазаруват там поне веднъж седмично, 4% - 2-3 пъти месечно, 5% - веднъж на месец и още 4% са пазарували по този начин веднъж на два месеца. За толкова млад бизнес това е доста добър показател.
Според нашите наблюдения, които имаме за онлайн пазаруването, груповото пазаруване помогна на хората да преодолеят бариерата във връзка с техните страхове. Потребителите се притесняват преди всичко от две неща – злоупотреба с лични данни и злоупотреба с финансовите им средства. В първия доклад този дял е доста голям, а във второто изследване намалява
- Как конкретно сайтовете за груповото пазаруване са помогнали за това?
Смятам, че ваучърите с наполовина по-ниски цени насърчават хората да направят първия си опит в онлайн пазаруването. Залогът е по-нисък и те предпочитат да рискуват. Прескачането на тази първоначална бариера стимулира последващи покупки и препоръки.
Случаят с туристическите ваучъри, закупени през сайт за групово пазаруване с намаление, все някога трябваше да се случи, както във всеки един бранш се случва – въпрос на време. Не смятам, че е изненада. Колегите реагираха много адекватно и бързо. Тази малка криза ще повлияе на пазара дотолкова, че сайтовете за групово пазаруване ще трябва да бъдат по-прозрачни към потребителите си, за да спечелят тяхното доверие в бъдеще.
Фактор, който би могъл да промени потребителските нагласи, е механиката на пазаруване. Ако един потребител си купува стоки и услуги директно от търговеца, то в случай на проблем той трябва да се ангажира еднолично. В случая, със сайтовете за групово пазаруване обаче, те са един гарант, който застава зад потребителя. Това е допълнителен стимул за него, защото се чувства по-защитен.
Друга интересна тенденция има в методите на разплащане. Най-голям ръст имат банковите преводи като българинът масово предпочита да се разплаща по този начин, следват ги кредитните и дебитните карти.
- Какво най-често пазаруват онлайн българските потребители?
Най-голям ръст в онлайн пазаруването отчитат туристическите услуги. Малка част от този ръст се дължи и на предстоящия тогава летен сезон (проучването е проведено през май и юни). Най-често в България се пазаруват книги (18%), дрехи и обувки (18%) и хотелски услуги (14%). С най-ниско търсене онлайн са еротичните стоки.
- Само на сайтовете за групово пазаруване ли се дължи този силен ръст?
Развитието на онлайн пазаруването се дължи на доста комплексни фактори. Тук има значение и банковият сектор, който трябва да обезпечи възможността хората да пазаруват онлайн. Вярвам, че той се развива с доста бързи темпове и следва правилна посока за обучение на потребителите, които да имат по-голямо доверие в онлайн банкирането. Факт е и, че в сферата на услугите и търговията голяма част от магазините, които до момента са били единствено офлайн, започват да продават онлайн. Това също мотивира потребителите. Но резкия ръст отдаваме наистина на груповото пазаруване.
- Каква прогноза може да направите за потребителските нагласи през следващия шестмесечен период?
Смятам, че използването на интернет през мобилни устройства (мобилен телефон, таблет и електронни четци) ще бъде една от най-динамичните тенденции, защото и пазарът е доста динамичен. Появяват се нови устройства, които мобилните оператори активно промотират. А това определено мотивира потребителите. Развиването на услугите и падането на цените на мобилния интернет също улесняват ползването на интернет през мобилно устройство.
Другият възходящ тренд със сигурност ще бъде в онлайн пазаруването. Дали промяната в цифрите ще се дължи на все още груповото пазаруване или на друг фактор, ще видим в бъдеще.
Навлизането на Google+ и фактът, че само за шест месеца се наблюдава спад на честотата на влизане в социалните мрежи, както и усъвършенстването на вече познатите такива, ще повлияят на промяната в поведението на потребителите там. Интересно ще бъде дали потребителите в България ще започнат да приемат социалните мрежи като източник на информация. Вярвам, че това неминуемо ще се случи и ще повлияе върху присъствието на марките онлайн.